Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse utser sin första stipendiat

Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse tillkännager 2016 års stipendiat.

För första året delar stiftelsen ut stipendium i syfte att stödja, främja och inspirera entreprenörskap i Sverige som syftar till att:

1. Motverka all form av utanförskap i samhället, genom att främja integration och uppmuntra till mångfald som gynnar ökad tolerans och förståelse.
  2. Främja ett hållbart samhälle, såväl socialt, ekologiskt som ekonomiskt.

Motiveringen lyder:

2016 års stipendium tilldelas Magnus Hansson för hans genuina engagemang för människor som står utanför samhället, hans entreprenörsanda med ständig passion att göra skillnad för ett grönare och godare samhälle. Stipendiet gör det möjligt för Magnus Hansson att komma närmare drömmen om en nollvision av matsvinn”

Magnus Hansson driver projektet Yesterdayfood.se. Syftet med projektet är att hjälpa butiker att bli av med sitt matsvinn genom att erbjuda medlemmar en matkasse med ’gårdagens mat’. För att förena butik och medlemmar krävs ett CRM-system och stiftelsen kommer att ge ett bidrag på 100 000 kr vilken ska bygga grunden till en applikation för Yesterday Food att vidareutveckla matkasseprojektet.

-Stipendiet från Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse betyder oerhört mycket för oss. Det kommer hjälpa oss till en viss stabilitet och en styrka att gå in i nästa fas. Bidraget ger oss en möjlighet att fortsätta och det hade inte kunnat komma mer lägligt än där vi befinner oss just nu, säger Magnus Hansson.

Frixos tre goda råd till den som vill starta eget.

”För det första, tro på dig själv och ge dig inte för lätt, men du måste ha rätt magkänsla. Du ska bara satsa på det du verkligen känner för. För det andra tänk tio gånger innan du bestämmer dig. För det tredje var ärlig och respektera människor.”

För mer information om Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse besök stiftelsens hemsida: www.frixosstiftelse.se

För mer information om Yesterday Food, besök gärna hemsidan: www.yesterdayfood.se

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumi-osten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD. Fontana har 35 st. anställda med en omsättning på drygt 300 MSEK (2015). www.fontana.se