Kvinnligt entreprenörskap och mångfald i fokus när Fontanas grundare utser årets stipendiat

Sedan sin 70-årsdag den 22 oktober 2015 har Fontanas grundare Frixos Papadopoulos varje år delat ut stipendium i syfte att främja entreprenörskapet i Sverige. Nu är 2018 års stipendiat korad.

På bild: deltagare i stiftelsen Ester. Foto: Stiftelsen Ester.

Frixos stiftelse ska hjälpa och inspirera entreprenörer att våga tro på sin sak och fortsätta utveckla sina idéer. Nu står det klart att årets stipendium om 45 000 kronor går till Stiftelsen Ester: En ideell stiftelse som erbjuder arbetslösa kvinnor med invandrarbakgrund en väg till eget företagande genom utbildning, coachning och vägledning.

- Vi på Stiftelsen Ester är enormt glada över att bli uppmärksammade för det arbete vi gör för kvinnor med utländsk bakgrund som lever i utanförskap men som har en målsättning att ta sig ur bidragsberoendet. Dessa medel kommer att användas till att stödja våra deltagare när de startar upp sina företag och därmed börjar resan mot ett eget liv med egen lön, säger Linn Ney, ansvarig för Stiftelsen Esters verksamhet i Stockholms län.

Stiftelsen Ester grundades 2012 av Sofia Altafi, Maria Borelius och Kerstin Thulin och drivs av att bryta utanförskap genom entreprenörskap och har en stark tro på den enskildes förmåga att förändra, men inser att ensam inte klarar allt.

- I år känns det extra speciellt att bidraget går till en organisation som hjälper kvinnor med utländsk bakgrund och som lever i utanförskap men som har en vilja och kraft att förverkliga sin dröm. För oavsett bakgrund eller start i livet kan det omöjliga bli verklighet. Precis så byggde min far upp Fontana. Det hade varit mycket svårare för dessa kvinnor utan Esters stöd. Vi önskar dessa framtida kvinnliga entreprenörer lycka till, säger Loizos Papadopoulos, styrelseordförande för Frixos insamlingsstiftelse.

Om Frixos stiftelse
Frixos stiftelse har till ändamål att stödja entreprenörskap i Sverige som syftar till att främja ett hållbart samhälle såväl socialt, ekologiskt som ekonomiskt. Stipendiaten ska också motverka all form av utanförskap i samhället, genom integration och uppmuntran till mångfald som gynnar ökad tolerans och förståelse.

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, presskontakt, på telefon 072-886 98 00 eller emelie.engstrom@editk.se.

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumiosten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD.

Snabbfakta

Linn Ney, ansvarig för Stiftelsen Esters verksamhet i Stockholms län