Sökes: Svensk förbundskapten till VM i Football Manager

Report this content

Lagom till släppet av Football Manager 2019 den 2 november efterlyser vi nu Sveriges mest taktiskt slipade spelare. Den andra upplagan av Copa Manageria, världsmästerskapet för FM-spelare, äger rum i London den 1-2 december. Speltillverkaren Sports Interactive har gått samman med SvenskaFans för att utse den som ska försvara de blågula färgerna i årets turnering.

16 nationer kommer att delta i mästerskapet, som är utformat likt en riktig internationell turnering med fyra grupper om fyra lag där alla möter varandra. De två bästa lagen från varje grupp går vidare till kvartsfinal. Spelarna kommer använda sig av FM:s Fantasy Draft-läge och varje deltagare måste ha minst fem spelare från respektive hemland i truppen. Plattformen är förstås Football Manager 2019, vilket innebär att videogranskning (VAR) och mållinjekameror kommer att kunna användas i turneringen, liksom nya taktikval och mer dynamiska halvtidssnack.

Förra årets turnering slutade dessvärre med en sorti för Sverige redan i gruppspelet, efter en oavgjord match och två förluster. Norge är regerande Copa Manageria-mästare efter att ha slagit Nederländerna med 2-1 i en tät final.

Turneringen äger rum på företagets huvudkontor i London och Sports Interactive står för transport och logi. Sveriges representant flyger till London på lördagsmorgonen och planet hem går på söndagskvällen. Vinnaren och ett antal slutkandidater till jobbet får självklart också ett exemplar av Football Manager 2019, som släpps till försäljning den 2 november.

­– Det intresse och det engagemang som vi såg kring förra årets turnering, trots att Sverige inte nådde ända fram, var helt fantastiskt och vi tror att Copa Manageria har förutsättningar att bli ännu hetare i år. Vi ser fram emot att vara en del av rekryteringsprocessen för att hitta Sveriges näste FM-förbundskapten och ta del av hans eller hennes taktiska tankar. Och vi håller tummarna för att turneringen slutar med samma succé som Sveriges VM-äventyr i somras, säger Tomas Marklund, juryordförande för den svenska uttagningen.

Vinnaren utses av en jury bestående av representanter från SvenskaFans och Fotbolldirekt.

Du måste vara minst 18 år för att delta.

Frågeformulär:

• Historia: Under 26 år med Football Manager och dess föregångare har många kultspelare passerat revy. Här är tre kunskapsfrågor om några av de största spelarlegenderna – saker varje FM-förbundskapten måste veta.

1) Hur stavade egentligen målsprutan Maxim Tsigalko sitt för- och efternamn?

2) Nämn minst tre klubbar som kultspelaren Ibrahima Bakayoko representerat – i verkligheten!

3) Vem var den även i verkligheten välkända spelaren som efter ett misslyckat provspel med Manchester United dämpade besvikelsen med att signa sig själv i spelet, och peta ut David Beckham på en kant? (återberättat i den läsvärda antologin ”Football Manager Stole My Life”)

• Managerstil: Förklara och motivera varför din grundläggande taktik i Football Manager är bäst för Sveriges chanser i Copa Manageria 2018 (max 200 ord).
  • Case study: Sverige är i ett pressat läge av UEFA Nations League. Hur ställer du upp laget i den kommande ödesmatchen mot Turkiet den 17/11 för att säkra en nödvändig vinst på bortaplan? Hur ser din startelva ut, vilken uppställning spelar du med och vad är ditt viktigaste taktiska segervapen? (max 200 ord).

Kom ihåg att även skriva ditt namn, din adress, telefonnummer och ålder (du måste vara minst 18 år) och svara till mejladressen fm@svenskafans.com (dina personliga uppgifter kommer endast att användas för att verifiera att du endast deltar en gång och för att kunna kontakta dig vid eventuell vinst, och lagras inte).

Tävlingen är öppen fram till söndagen den 11 november och vi utser vinnaren under de följande dagarna.

För mer information, kontakta:
Christoffer Wernberger, Nordisk PR-chef Koch Media, tel: +46 7600 727 11,
e-post: c.wernberger@kochmedia.com