VM i Football Manager: Han är Sveriges nya förbundskapten

Report this content

André Eriksson, 23, från Bromölla är Sveriges nya förbundskapten i Football Manager. Han representerar blågult i den andra upplagan av Copa Manageria, världsmästerskapet för FM-spelare. 16 nationer gör upp om den åtråvärda titeln i  London den 1-2 december. Rekryteringen är genomförd av speltillverkaren Sports Interactive i samarbete med med SvenskaFans.

– Det blir en mäktig känsla att representera sitt land och mäta krafterna mot andra som älskar Football Manager lika mycket som jag. Det sägs att man behöver lägga 10 000 timmar för att bli proffs på något. Riktigt så många timmar har jag kanske inte lagt men det har blivit många långa nätter genom åren. Nu känns det som att all tid varit värt det, jag är ju i VM, säger förbundskaptenen.

André Eriksson bor för tillfället i London, där han till vardags arbetar med reklam och webbdesign, men kommer ursprungligen från Bromölla. Sina största FM-meriter, berättar han själv, är att ha tagit Ängelholms FF till Champions League-kvartsfinal. Han är alltså van vid att föra underdogs till framgång och förordar ett klassiskt, rakt 4-4-2 i grunden, kombinerat med noggrann scouting av motståndaren för att kunna hugga på svagheter.

– Jag har haft spelet sedan det släpptes härom veckan och jag har redan hunnit sätta mig in i de nya funktionerna – taktikdelarna har blivit mer avancerade vilket jag tror är bra för min spelstil. Jag tror också att det utbyggda systemet för halvtidsinstruktioner och gruppdynamik kan vara till fördel för Sveriges chanser. Just de faktorerna är en viktig anledning till att Sverige gick så långt i VM i somras och något Janne Andersson ska ha mycket credd för.

André utsågs till förbundskapten genom en rekryteringsprocess som genomförts av speltillverkaren Sports Interactive i samarbete med SvenskaFans. Som en del av ansökan fick kandidaterna berätta sin syn på hur Sveriges vanliga landslag ska tackla ödesmatchen mot Turkiet i UEFA Nations League på lördag. Andrés förslag – ett 4-4-2 där Viktor Claesson ersätter Marcus Berg och tar en roll som falsk nia bredvid den mer offensivt lagde Isaac Kiese-Thelin, medan Jimmy Durmaz går in som högerytter. Den andra nyckeln blir att störa ut Calhanoglu med tuffa tacklingar och hård bevakning.

Nu inleds förberedelserna inför årets Copa Manageria och André har planen klar för hur han ska lägga upp de kommande veckorna.

– Jag räknar med att bygga ett starkt team bland mina vänner i FM-communityn där vi kan dela med oss av taktiska tips och ha rådslag. Vi ska vara folkets lag. Det är också viktigt att bygga en trupp med stark personkemi. När jag väl är på plats är första målet självklart att först ta mig vidare från gruppspelet och sedan kan vad som helst hända - självklart vill jag gå därifrån med bucklan! Jag räknar med att få anpassa bastaktiken mycket under matcherna, att vara flexibel är nyckeln till seger, säger förbundskaptenen.

Copa Manageria avgörs i London mellan den 1–2 december och kommer att spelas på FM19 som släpptes i butik fredagen den 2 november. Deltagarna kommer att välja ut sin trupp med spelets Fantasy Draft-läge och minst fem av spelarna i truppen måste vara från landet man representerar. Turneringen livesänds via videoplattformen Twitch.

André Erikssons tre bästa tips till någon som inte spelat Football Manager tidigare:

•  Ta över laget som du har bäst koll på. Då blir startsträckan kortare eftersom du redan känner till spelartruppen.
  •  Satsa på dina egna talanger. Visst, det är roligt att köpa världsstjärnor - men det är ännu roligare att utveckla dem själv och sedan bevittna dem erövra världen.
  •  Hitta influenser från verkligheten. Sätt dig in i din favorittränares fotbollsfilosofi och försök efterlikna den i spelet. Givetvis med din egna lilla touch.

Andrés startuppställning mot Turkiet i Football Manager-tappning:

Mentalitet: Kontringsspel
Laginstruktion: Passa till ytor, aggressivt tacklingsspel.
Key team instructions: Pass into space, get stuck-in.

Startelva: Robin Olsen - Lustig (ytterback-understöd), Granqvist (mittback-försvara), Nilsson Lindelöf (spelskicklig försvarare), Augustinsson (ytterback-anfall) - Jimmy Durmaz (yttermittfältare - anfall), Albin Ekdal (löpstark mittfältare-understöd), Sebastian Larsson (central mittfältare-försvara), Emil Forsberg (inverterad yttermittfältare-anfall) - Isaac Kiese Thelin (offensivt spelande forward), Viktor Claesson (falsk nia).

För mer information, kontakta:
Christoffer Wernberger, Nordisk PR-chef Koch Media, tel: +46 7600 727 11,
e-post: c.wernberger@kochmedia.com