Footway siktar på börsen

Footway Group AB (publ) offentliggör sin avsikt att genomföra listning av preferensaktier på Nasdaq First North

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt inom eller till USA, Australien, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, Hongkong, Singapore eller Kanada eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara föremål för legala restriktioner.

Footway Group AB (publ) (“Footway” eller “Bolaget”), en av Nordens ledande e-handelsaktörer inom skosegmentet, offentliggör idag sin avsikt att genomföra en listning av preferensaktier på Nasdaq First North.

Footway Groups styrelse avser att emittera preferensaktier motsvarande cirka 80 MSEK samt att därefter lista dessa preferensaktier på Nasdaq First North. Beroende på rådande marknadsförhållanden, beräknas erbjudandet av preferensaktier och listningen genomföras i juni och juli 2015.

Bolaget genomförde nyligen en nyemission av stamaktier om 50 MSEK där de befintliga ägarna, bl. a. eEquity, Stiftelsen Industrifonden, Northzone Ventures VII L.P. samt M2 Capital Management AB (helägd av Rutger Arnhult).

Emissionslikviderna avses disponeras för utvidgning och fördjupning av produktsortimentet för att möta en ökande efterfrågan.

Sanna Suvanto-Harsaae, Footways ordförande kommenterar:

”Footway har sedan starten 2010 expanderat kraftigt såväl organiskt som via förvärv. Bolaget har på relativt kort tid konsoliderat den nordiska e-handeln med skor och byggt en stark verksamhet med fokus på kundens upplevelse. Den position och struktur som teamet bakom Footway byggt upp, i kombination med en ökande efterfrågan, gör att jag med tillförsikt ser fram emot fortsatt tillväxt under lönsamhet.”

Daniel Mühlbach, Footways VD kommenterar:

”Nästa fas i Footways resa handlar om att kapitalisera på vår position och våra styrkor. Vi ser en stark ökning av efterfrågan från våra kunder, delvis drivet av sammanslagningarna vi gjort,

men även som resultat av ett generellt starkare konsumentintresse för e-handel. Till hösten ökar vi tillväxttakten markant. Likviden från emissionerna kommer vi att använda till att ytterligare förbättra och utveckla vårt erbjudande med ett bredare, men framförallt djupare, sortiment av skor. Vi välkomnar nya och befintliga aktieägare att vara med på vår resa.”

Erik Penser Bankaktiebolag medverkar som finansiell rådgivare och Baker & McKenzie Advokatbyrå KB som legal rådgivare i samband med den planerade transaktionen.

Fakta om Footway

Footway grundades 2010 och är en renodlad skobutik på nätet och ledande inom segmentet på den nordiska marknaden. Bolaget lanserades på de nordiska marknaderna våren 2011. Footway har idag cirka 35 anställda med kontor i Kista och cen­trallager i Helsingborg.

Bolaget hade under 2014 intäkter om 222 MSEK motsvarande en årstillväxt om 151%. EBITDA-resultatet för helåret 2014 var -39 MSEK, primärt drivet av omstruktureringskostnader av engångskaraktär i samband med integrationen av det förvärvade bolaget Brandos, genomfört under första halvåret. För 2015 bedömer Bolaget att intäkterna kommer att överstiga 280 MSEK med ett positivt EBITDA-resultat.

Email: daniel.muhlbach@footway.com

Louise Liljedahl, Presskontakt