• Forbo Flooring/

Så skapar du rätta känslan i butiken – Nya golvkollektionen Allura ger mängder av spännande designmöjligheter

Magkänslan vid ett butiksbesök är avgörande för om ett köp blir av. Och allt påverkar. Från minsta inredningsdetalj till färgtonen i lokalerna. Komplicerat, minst sagt. Tur då att den största butiksytan och främsta stämningsskaparen just blivit ännu enklare att anpassa.
– Nya vinylkollektionen Allura omfattar 107 olika golvplattor med närmast oändliga variationsmöjligheter, säger Birgitta Hallin, produktchef på Forbo Flooring AB.

Byggvaruhus, klädes– eller matvarubutik. Oavsett affären måste sortimentet vara lättåtkomligt och presenteras på bästa sätt. Men varorna är inte det enda vi köper. Image och känsla är numera lika viktigt som kvalitet, vilket även påverkar lokalerna. Idag måste butiken, och i synnerhet golvet, också harmoniera med kundernas personlighet. Trivs man så stannar man och då ökar chansen till köp.
– I matvarubutiken där hygien är ett viktigt säljargument möts vi nästan alltid av en blank och ljus yta, medan en möbelaffär som ska kännas hemtrevlig är utformad på ett helt annat sätt. Enkla exempel på hur man med golvets färg och struktur kan skapa precis rätt ram för sina produkter, säger Birgitta Hallin.

Men personlig smak förändras över tid. Därför gäller det att utveckla och variera sin butik emellanåt för att hålla uppe målgruppens intresse.
– Sju år anses vara en maxgräns, sedan brukar kundernas nyfikenhet behöva lite stimulans, säger Birgitta Hallin.

Allura är utvecklad för att kunna läggas snabbt och är gjord i vinyl – ett material med egenskaper extra lämpade för detaljhandeln: Slitstarkt, fuktbeständigt, isolerande, ljuddämpande och lätt att rengöra. Varianterna sträcker sig från klassiskt trä, sten och metall till betong, skiffer och keramik. Dessutom, för den äventyrlige, rymmer kollektionen 28 mer iögonfallande plattor med samlingsnamnet ”Abstracts”.

Allura finns tillgängligt via återförsäljare nu.
Mer information på www.forbo.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Birgitta Hallin, product manager
Telefon: 031 – 89 20 17
Mail: birgitta.hallin@forbo.com

Om Forbo Flooring:
Forbo Flooring ingår i den schweiziska Forbokoncernen och erbjuder ett komplett sortiment av golvprodukter. Våra högkvalitativa linoleum-, vinyl-, textil-, laminat och parkettgolv samt entrésystem förenar funktion, färg och design, vilket möjliggör helhetslösningar för golv i alla miljöer.