Kobra II Säljstöd – klart för Mercedes-Benz pilot

FordonsDatas nya säljstöd, Kobra II Säljstöd 10, är redo för Mercedes-Benz.  KSS 10 med Mercedes-Benz integrationer har blivit klart för pilottest och den 8 juni drog första testpiloten igång i Tomelilla, Skåne.

Otto Olssons Bil AB, en bilfirma med rötter så långt tillbaka som 1924, var direkt med på noterna att agera testpilot.

- På Otto Olssons Bil vill vi alltid vara först med de nya hela tiden, det genomsyrar allt vi gör, så när vi fick frågan om att vara först med att testa ett nytt säljverktyg var vi inte sena med att säga ja, förklarar Mikael Olsson, försäljningschef.

Marcus Svensson, som är Mercedes-Benz säljare på Otto Olssons Bil har nu varit testpilot lite mer än vecka.

- Det är alltid svårt i början när man är van vid ett annat sätt, men ett säljstöd ska underlätta mitt jobb och det har nya KSS 10 gjort. Det är väldigt lättanvänt och lättmanövrerat och jag kan nu starta ett affärsförslag var som helst i systemet, om jag så utgår från fordon eller ägare eller ett tomt affärsförslag, förklarar han.

Modern fordonsförsäljning är en komplex process med många olika delmoment. Det handlar om stora pengar per såld produkt som ska hanteras, och bakom kulisserna ska samarbeten med parter som fordonsimportör och långivare fungera. Fredrik Andersson är utvecklingschef på FordonsData och en av dem som drivit utvecklingen av det nya säljstödet. För honom är det viktigt med system som ger fördelar i den hårda konkurrens som finns i branschen idag.

Bild: Uppstart hos Otto Olssons Bil i Tomelilla den 8 juni. Säljare Karl-Johan och Håkan i samtal med Lars från FordonsData.

- Systemet är ihopkopplat med bl a långivare på ett helt annat sätt än tidigare, och tillåter att man säljer fordon från andra bolag i samma koncern - en mycket viktig funktion idag när allt fler bolag köpts upp och ingår i olika koncernkonstellationer, förklarar Fredrik Andersson.

Utvecklingsarbetet har involverat ett tiotal personer på FordonsData. Samtliga är dot.net-utvecklare med olika erfarenheter och spetskompetens inom bland annat kravframställning, analys, design och kvalitetssäkring. Man har arbetat roterande med de olika uppdragen för största möjliga kunskapsspridning och kompetensöverföring.

Utrullningsplan:

Utrullningen startar hösten 2017 då Mercedes-Benz återförsäljare kommer att erbjudas det nya säljstödet. Under tiden anpassas systemet för fler bilmärken och ett antal större pilotprojekt kommer att startas.

Citat

Det är väldigt lättanvänt och lättmanövrerat och jag kan nu starta ett affärsförslag var som helst i systemet, om jag så utgår från fordon eller ägare eller ett tomt affärsförslag.
Marcus Svensson, Otto Olssons Bil
Piloterna är otroligt viktiga för oss, det är först när användaren får arbeta aktivt som vi får förslag på ett bättre eller annat sätt att arbeta.
Senija Suloodza, Scrum-master FordonsData
Systemet är ihopkopplat med bl a långivare och försäkringsbolag /.../ och tillåter att man säljer fordon från andra bolag i samma koncern - en mycket viktig funktion idag när allt fler bolag köpts upp och ingår i olika koncernkonstellationer.
Fredrik Andersson, Utvecklingschef FordonsData