Personalliggare för verkstäder – nyhet i Kobra II

Report this content

Kobra II Fordonssystem har anpassats efter de nya reglerna om Personalliggare för verkstäder, som träder i kraft den 1 juli. Kunder med tilläggsmodulen Kobra II Tidredovisning kan nu använda sin ordinarie tidredovisning som Personalliggare.

De flesta av FordonsDatas kunder använder redan tidredovisningen i sitt dagliga arbete. I dagsläget är det främst mekaniker/montörer som använder funktionen för sin dagliga in och utstämpling, men systemet stödjer även andra roller.

FordonsData har under våren utvecklat modulen och lagt till funktionalitet för att systemet ska kunna fungera som en godkänd Personalliggare. Genom att använda sin ordinarie tidredovisning undviker man kostnader som ytterligare ett program skulle innebära.

Vid en eventuell inspektion från Skatteverket måste, enligt de nya reglerna, Personalliggaren alltid finnas tillgänglig. Kobra II Tidredovisning har därför också kompletterats med en enkel utskriftsrutin, så att man snabbt kan plocka fram aktuella listor ur systemet.

Det enda som behövs innan man är igång är några mindre inställningar som man enkelt gör själv.

Fakta:

Skatteverket har bestämt att även bilverkstäder ska omfattas av kravet att föra personalliggare. Bilverkstäder, rekonditioneringsföretag, däckverkstäder med flera, får från och med 1 juli 2018, kravet på sig att redovisa vem som har stämplat in och är verksamma under dagen. Företaget ska, vid ett ev. inspektionsbesök från Skatteverket, kunna påvisa alla aktiva personer i verksamheten och när de har stämplat in/ut i systemet. Enligt 25-procents regeln ska företag, där omsättning på verkstaden är 25 procent eller mer av företagets totala omsättning, föra personalliggare på de personer som sysslar med fordonsserviceverksamhet.

För mer information om vilken personal som omfattas eller vilka regler som gäller rekommenderas bl a MRF:s blogg: https://www.mrf.se/blog/2018/06/19/fragor-svar-om-personalliggare/

Kontaktperson för mer information:

Christina Windisch
Kommunikationsansvarig

e-post:cw@fordonsdata.se
direkt tel: 010-474 96 01
mobil: 0706-75 72 94

FordonsData Nordic AB
Box 2125, 220 02 Lund

Fakta om FordonsData Nordic AB:

FordonsData Nordic AB är en ledande leverantör av affärssystem för fordonsbranschen. Affärssystemet (DMS) Kobra II Fordonssystem och säljstödsystemet Bilkalkyl används av fler än 700 bilåterförsäljare i Sverige.