Biogasbil rankas som bästa miljövalet

Report this content

Intresset för gasbilar ökar. 10 procent uppger att det är troligt att de väljer gasbil när de byter bil nästa gång. Biogasen rankas också som det bästa alternativet om man ska välja ett klimatsmart drivmedel. Det visar en undersökning bland 1000 personer, som genomförts på uppdrag av Bioagasakademin.

Framför allt är det yngre personer upp till 49 år som är intresserade av gasbil. Och det är miljöaspekten med drivmedlet som lockar. 78 procent rankar biogas som det bästa eller näst bästa drivmedlet ur miljösynpunkt, vilket är högre än till exempel el där siffran är 55 procent, och etanol 19 procent.

-       Biogas framställs främst av hushållsavfall där våra matrester tas omhand, sorteras och behandlas innan de rötas till biogas som i sin tur blir till bränsle för bilar, lastbilar och bussar. Biogasen är därmed en viktig hörnsten i den cirkulära ekonomin, säger Bo Ramberg, VD för FordonsGas Sverige AB.

Bland de som är skeptiska till gasbil handlar det framför allt om att man tror att det är dyrt (25 procent) eller att tankställena är för få (19 procent).

-       Kunskapen om biogasen och dess miljöfördelar jämfört med andra drivmedel är låg idag. Ju mer konsumenterna vet, ju mer positiva till gasbil blir de. Men vi måste också sprida kunskap om var man kan tanka och att bilen har ett alternativt bränsle när man behöver köra i regioner där gastankställena är få, säger Bo Ramberg.

Idag finns det drygt 150 gastankställen runt om i landet. De flesta i södra Sverige och i storstadsregionerna. Totalt rullar drygt 50 000 gasbilar på gatorna i Sverige.

Argument för att välja gasbil

• 75 procent              Miljö- och klimatsmart
  • 9 procent                Bra och smidigt
  • 4 procent                Billigare