Snart kommer sommarturisterna: Rekordmånga stockholmsguider ger rekordmånga turister bilden av Stockholm

Report this content

FSAG (Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider) har i år rekordmånga medlemmar: 372 kvalificerade guider är redo att ta emot de hundratusentals gäster som väntas till Stockholm. Nytt för i år är också FSAGs nya hemsida guidestockholm.com där man kan välja och boka en Stockholmsguide. FSAGs guider jobbar på 30 språk, inklusive teckenspråk och syntolkning.

Antalet besökare till Stockholm fortsätter att öka, enligt prognoser. Bland annat kommer rekordmånga kryssningsturister.  I år väntas 270 kryssningsfartyg anlöpa Stockholm, med 650 000 gäster, ungefär 160 000 fler än förra året. Många av besökarna möter en auktoriserad Stockholmsguide.

– En auktoriserad stockholmsguide kan förklara, berätta, kommentera och visa vad som händer i vår vackra stad och i vårt land - utan att värdera eller färga med sina egna åsikter. Vi tycker att det är viktigt att besökare själva får göra sig en bild av Stockholm och Sverige. Vi är duktiga på att också anpassa och skräddarsy turer för turister med särskilda intressen inom t ex historia, arkitektur, konst, närhistoria, och att visa olika delar av staden, skärgården och naturen i Stockholm. Det säger Joel Rapi som är FSAGs talesperson.

Utmaningar 2017
Fortfarande är de många ombyggnationerna i Stockholm en stor utmaning när man endast har några timmar att ge en guidad tur och Slussen är det största problemet. Detta är att stort bekymmer framför allt för kryssningsturisterna som oftast stannar bara en dag i Stockholm.

Ett problem som FSAGs guider konfronteras med dagligen är dessutom den stora bristen på offentliga toaletter, framför allt i Gamla Stan. Efter ett år med avgiftsfria toaletter på Slottet får nödiga besökare åter betala för dessa besök. Det skulle vara lättare för både besökare i staden och stockholmare om det fanns fler offentliga toaletter.

Samarbete med polisen
FSAG har en nyligen inlett nära och framgångsrikt samarbete med polisen i Stockholms city. Det handlar mest om hur man ska skydda gäster mot ficktjuvar och att hjälpa polisen att ta fast dem.

Mer information:
Joel Rapi, talesperson för Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider, 070 - 752 19 57

www.guidestockholm.com

__________________________________________________________________
Den ideella Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider bildades 1953 och har idag 372 medlemmar som arbetar på 30 olika språk, inklusive teckenspråk och syntolkning. Föreningens syfte är att främja besöksnäringen i Stockholm och samtidigt arbeta för en stark yrkesidentitet för auktoriserade stockholmsguider. FSAG är medlem i Sveriges Guideförbund SveGuide och i världsguideförbundet, WFTGA, organisationer som, liksom FSAG, verkar för att stärka turistguiders yrkesroll. Den övervägande delen av stockholmsguiderna är egna företagare, några arbetar bara under högsäsong andra hela året. Det är Visit Stockholm som auktoriserar stockholmsguider efter en ettårig utbildning.

Caroline Knutsson-Hall, pressansvarig för Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider, 0735 - 17 35 00

www.guidestockholm.com

Taggar: