3500 Stockholmsbutiker anslutna till Cash

3500 Stockholmsbutiker anslutna till Cash Inför Stockholmsintroduktionen av den elektroniska plånboken Cash är nu över 3500 inköpsställen anslutna att ta emot betalningar med Cash. Bland butikerna märks Pressbyrån, 7-Eleven och Hemglass som anslutit sina säljställen i Stockholm. Dessutom kommer Stockholms Universitets caféer och matställen att ta emot Cash. Pressbyrån och 7-Eleven kommer även att ha laddare i sina butiker. Cash är en elektronisk plånbok som lagrar pengar digitalt i ett chip, på samma sätt som ett telefonkort lagrar markeringar. Användaren laddar själv valfritt belopp på kortets chip, som kan laddas om i speciella laddningsautomater. Sedan 1996 har Cash introducerats på ett femtontal orter i Sverige. I april kommer Cash till Stockholm, vilket blir första steget i en större rikslansering. Cash används istället för kontanter vid vardagliga inköp som tidningar, parkering, snabbmat och bio. Redan innan kortet lanseras i Stockholm är över 3500 butiker anslutna. Målet är att få närmare 10 000 butiker under 1998 i Stockholmsområdet. - Hos Pressbyrån är de flesta köpen under 100 kronor och att betalningen går fort är för våra kunder extra viktigt. Vi kommer också att ha laddare där våra kunder kan ladda sina kort direkt i butiken, säger Pelle Ekman på Pressbyrån. - 7-Elevens butiker har mycket generösa öppettider, och för att minska rånrisken är det därför centralt att ha så lite kontanter som möjligt i butikerna. Där är Cash en viktig pusselbit, säger Adriano Capoferro på 7-Eleven. - Vi kommer att utrusta våra glassbilar med Cash-terminaler. Det är ett perfekt sätt att ta betalt för våra produkter, eftersom terminalen inte behöver vara inkopplad på telenätet när betalningarna görs utan bara när terminalen töms. Vi hoppas att vi på sikt slipper hantera kontanter i våra bilar, säger Anders Bengtsson från Hemglass. Ett köp med Cash är snabbt och smidigt, ingen underskrift eller personlig kod behövs. Upp till 1500 kr kan laddas i chipet. Cash finns både som fristående kort och som funktion på de vanliga uttags- eller bankkorten. Just nu testas en hemladdare på fyra orter. Den gör det möjligt att enkelt ladda Cash-chipet i hemmet via telefonjacket. För ytterligare information FöreningsSparbanken Mårten Hallén 08-58 59 28 25, 070-601 28 25 Nordbanken Christina Norvell 08-614 95 83, 070-872 43 34 S-E-Banken Susanne Krutrök 08-14 70 28, 070-660 52 00 Pressbyrån Pelle Ekman, 08-587 490 00 7-Eleven Adriano Capoferro, 08-587 491 10 Hemglass Anders Bengtsson 0704-19 24 00 Stockholms universitet Andrew Spry, 08-674 62 00 Pressjour 08-20 16 15 Fotografier, illustrationer eller en Cash-undersökning från Handelns Utredningsinstitut kan beställas via pressjour 08-20 16 15 eller aj@rikta.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/04/06/19990205BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/04/06/19990205BIT00270/bit0002.pdf