Årets Gnosjöare 1998

Årets Gnosjöare 1998 blev far och son Rickard och Åke Rejnefeldt med företaget Yngsjö Slöjd AB i Yngsjö. En "Gnosjöare" är en småföretagare som skapar arbete åt sig själv och andra där jobben behövs som bäst. Juryns motivering lyder: "Rickard och Åke Rejnefeldt tog vara på slumpen och fördjupande och utvecklade sitt tidiga samarbete och hobbyverksamhet till ett bärkraftigt företag där hög teknisk utveckling och hantverkskunnande kombineras. Företaget präglas av sunt förnuft, osedvanlig arbetsamhet och dynamisk försiktighet." Rickard är ingenjör, pappa Åke är möbelsnickare. Under många år träffades de en gång i veckan i Åkes garage, där de svarvade och snickrade småsaker som de sedan sålde på marknader. När företaget där Åke arbetade gick omkull startade han eget hemma i garaget och gjorde köksinredningar. Orderingången ökade och sonen Rickard kallades in. Idag omsätter företaget 10 Mkr och har 25 anställda. Produktionen bygger dels på högautomatiserad legotillverkning av golvlister och köksluckor, dels specialinredningar och egna produkter. Priset, som består av en förgylld mjölkkruka innehållande 30.000 kronor, överlämnades av Sören Gyll på årets småföretagarseminarium i Gnosjö Kunskapscenter. Bakom priset står FöreningsSparbanken och Gnosjö kommun. I juryn ingick; Göran Aronsson kommunalråd i Gnosjö Kommun Erland Kold ordf i Gnosjö Industriförening Sylvia Runeborg, Nutek Rolf Bromme, Företagarna Eva Sternberg, småföretagare och en av initiativtagarna till Kvinnor Kan Ivar Fransson och Margareta Holmgren, FöreningsSparbanken Christina Falkengård journalist Bilder från prisutdelningen kan beställas via Hässleholms bildbyrå telefon 0451-810 10 För ytterligare upplysningar Margareta Holmgren, FöreningsSparbanken, tel 08-585 935 75, 070-645 17 38 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/05/14/19990205BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/05/14/19990205BIT00130/bit0002.pdf