Bankboken - Sveriges största "portal" i privatekonomi

Bankboken - Sveriges största "portal" i privatekonomi Dagens bankkunder vill ha ökad kunskap som ger möjligheter för var och en att utveckla sin egen ekonomi. Så föddes idén till Bankboken - Sveriges största "portal" i privatekonomi. Målet är att ge begreppet bank ett nytt innehåll, att verkligen bygga den bank kunderna säger att de vill ha. Vi lever i en värld där samhälle, försörjningsmöjligheter och förutsättningar för välfärd snabbt förändras. Därför är behovet av kunskap större än någonsin. FöreningsSparbanken och samverkande Sparbanker öppnar sajten www.bankboken.nu, en ekonomisk guide för de många människorna. www.bankboken.nu görs tillgänglig för alla svenskspråkiga internetanvändare den 26 september. Samtidigt distribueras Bankboken i tryckt form till 1.7 miljoner hushåll. Med www.bankboken.nu tar FöreningsSparbanken och de samverkande Sparbankerna det första steget mot att bygga den bank kunderna säger sig vilja göra affärer med. En mångsidig ekonomisk partner som följer sina kunder genom livets alla skeden. - Lanseringen av Bankboken är början på en aktiv process till ett utvecklat sätt att möta våra kunder, säger FöreningsSparbankens koncernchef Reinhold Geijer. Denna inriktning, som vi nu genomför stegvis, handlar om att i verklig mening kundorientera oss i enlighet med bankens vision om mina möjligheters bank. En banks uppgift är att på många olika sätt erbjuda människor bra service i vardagen och aktuell kunskap om sin egen ekonomi. För FöreningsSparbanken, som tillsammans med samverkande Sparbanker har nära 6 miljoner kunder, är det en uppgift att ta på allvar. Bankboken görs därför såväl i tryckt form som på Internet för att kunskapen ska bli tillgänglig för alla människor. - Nu för vi traditionen som folkbildare in i en modern värld. En viktig roll för en bank idag är att ge kunderna möjlighet att tillsammans med banken förflytta sig in i internetvärlden, säger Ture Svensson, ordförande i Fristående Sparbankers Riksförbund, FSR. Bankboken har utvecklats i ett samarbete mellan FöreningsSparbanken och fristående och delägda Sparbanker och lanseras nu runt om i landet. - Det lokala samhället får ökad betydelse i en global omvärld och genom att delta med bankens kunskap om de allt viktigare frågorna kring vardagsekonomin och den långsiktiga tryggheten vill vi spela en roll i lokalsamhällets utveckling, fortsätter Reinhold Geijer. Förutom på Internet och i tryckt form finns bokens innehåll också representerat i banklokalerna. Även här är syftet att göra det enklare och bekvämare för kunderna att göra affärer med banken. Elisabeth Ström som i bankledningen ansvarar för kommunikationsfrågor, och varit projektledare och uppdragsgivare för projektet berättar: - För bankens kunder innebär Bankboken en unik guide och inspirationskälla för att vardagsekonomin ska bli något mer än att betala räkningar. För bankens 11.000 medarbetare innebär Bankboken och den träning som alla genomgått före lanseringen en lärprocess kring ett nytt sätt att arbeta, använda tekniken, utveckla kundrelationer och förmedla kunskap. Bankboken bygger på fem delar där den första livets skeden tar utgångspunkt i den egna livssituationen. I avdelningen aktiv ekonomi handlar det om pengar och hur du kan hantera dem. Bankens tjänster beskriver hur du kan använda banken och vilka tjänster som erbjuds. Kapitlet beställ bankens tjänster direkt ger dig snabb tillgång till bankens tjänster, och längst bak finns en mängd praktiska hjälpmedel, kalkyler och andra verktyg om du vill arbeta vidare med din ekonomi. Välkommen till en fördjupad pressinformation i eftermiddag kl 14.00 på FöreningsSparbanken på Brunkebergs torg. PS. Pressinformation ges även samtidigt på ytterligare 80 orter i Sverige. BANKBOKEN FAKTA * Bankboken baseras på fler än 600 djupintervjuer med bankkunder över hela landet. Bland många viktiga synpunkter finns tillgången till bankens kunskap om ekonomi. Uttryckt på ett vardagligt språk. * Det har tagit ca 1 år att producera Bankboken på nätet och i tryckt form. * Närmare 100 personer har varit involverade i produktionen. * Internetversionen av Bankboken innehåller mer än 800 webbsidor. * Bankboken är tryckt i 2.2 miljoner exemplar. Den distribueras direkt hem i brevlådan till 1.7 miljoner hushåll. * Totalt representerar Bankboken ett fyrtiotal produkter och tjänster * Boken har drygt 400 sidor och väger 0.8 kg. Inlagan är tryckt på Svanenmärkt papper. * Produktionen och lanseringen kostar ca 175 miljoner kronor, varav 50 miljoner kronor avsätts för den största träningsinsatsen i bankens historia. De 175 miljoner kronorna motsvarar knappt hälften av bankens totala marknadsföringsbudget. Bankboken ersätter en mängd övrig marknadskommunikation och ger besparingar på ca 150 miljoner kronor, samtidigt som den ökar intäktspotentialen högst väsentligt. * Uppdragsgivare från FöreningsSparbanken; Elisabeth Ström * Affärskonceptet är utvecklat i samarbete med Nextwork/Bo Ekman, * Koncept, struktur och innehåll har utvecklats i nära samarbete mellan FöreningsSparbanken och Lowe Brindfors som också har producerat. Projektledning; Anki Ahrnell, Stina Falklind-Gross, Lowe Brindfors * Formgivning och manèr har utvecklats av Patrick Waters, Lowe Brindfors * Skribenter: Britt-Marie Ahrnell, Vera Celander, Anneli Kamlin * Internetversionen är producerad av Critical Mass i Kanada. Övriga medverkande under arbetets gång: BHD AB, Byrån för Marknadsrätt, Fredlund & Häger, Institutet för Privatekonomi, Publicisterna och många andra. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/21/19990921BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/21/19990921BIT00390/bit0002.pdf