Caroline Sundewall årets ekonomikvinna 1998

CAROLINE SUNDEWALL ÅRETS EKONOMIKVINNA 1998 Ekonomijournalisten Caroline Sundewall på Sydsvenska Dagbladet, har utsetts till Årets Ekonomikvinna 1998. Priset Årets Ekonomikvinna har en tioårig tradition och delas ut av FöreningsSparbanken. Vid ett seminarium på Kvinnor Kan mässan i Linköping under fredagen mottog Caroline Sundewall de 20.000 kronorna av bankdirektör Birgitta Schött, FöreningsSparbanken. Juryns motivering lyder: Med en god analytisk förmåga kan hon på ett lättfattligt sätt förklara komplicerade sammanhang för en bred publik. Hennes insikter om de psykologiska aspekternas betydelse för bedömningen av företag, aktier och ekonomiska skeenden i samhället är viktiga för att allmänheten skall förstå ekonomins hur och varför. Genom sin kompetens bidrar hon starkt till en ökad respekt för kvinnors ekonomiska kunnande. Med sitt stora inspirerande engagemang för sitt ämne, sin höga integritet som journalist och sin starka pedagogiska ambition inför sina läsare och tittare är hon därför en mycket god kvinnlig förebild. I 1998 års jury satt ; Bonnie Bernström, Språngbrädan Utvecklingskonsulter AB Birgitta Schött, FöreningsSparbanken Monica Werenfels-Röttorp, SAF Kerstin Sundberg, KPMG Bohlins Elisabeth Sundin, Linköpings universitet För ytterligare upplysningar: Margareta Holmgren, FöreningsSparbanken, tel 08-585 935 75, 070-645 17 38 TIPS; bilder från prisutdelningen kan beställas av Lasse Hejdenberg telefon 010-2382601 alt. lasse.hejdenberg@hejdlosa.se "Årets Ekonomikvinna" Fakta om FöreningsSparbankens ekonomipris Med detta pris vill FöreningsSparbanken bidra till att skapa kvinnliga förebilder inom det ekonomiska området. "Årets Ekonomikvinna" skall ha goda kunskaper i ekonomi, praktiskt och/eller teoretiskt. Kandidaterna väljs bland såväl företagare som löntagare, men också bland anställda inom offentlig sektor och föreningsrörelse. Anställda i bank och styrelseledamöter i FöreningsSparbanken kan inte kandidera. Första gången "Årets Ekonomikvinna" utsågs var 1988, då omröstningen skedde i Föreningsbankens monter på Kvinnor Kan-mässan i Jönköping. Antonia Ax:son Johnson vann utmärkelsen. 1989 års omröstning genomfördes på Föreningsbankens kontor runt om i landet och genom annonsering. Vinnare var Gull-Britt Jonasson, VD för Finja Betong, Hässleholm. Omröstningen 1990 genomfördes, dels på landets alla Föreningsbankskontor, dels i bankens monter på mässan Kvinnor Kan till 1000 i Västerås. Monica Wiberg- Nordstrand, Älvstorps Vårdhem, Nora, blev vinnare. Sedan 1991 är det en jury som utser "Årets Ekonomikvinna" 1991 utsågs Helén Andersson-Wickström, Torsåsens Fågelprodukter, Falkenberg 1992 utsågs Kristina Steckmest-Dahl, Skultuna Messingsbruk 1993 utsågs Agneta Stark, Stockholms Universitet 1994 utsågs Anne-Marie Pålsson, Lunds Universitet 1995 utsågs Ann-Cathrin Jarl, stiftsadjunkt i Stockholm stift 1996 utsågs Inga-Britt Ahlenius, Riksrevisionsverket 1997 utsågs Amelia Adamo, Tidningen amelia Priset är 1998 är 20.000 kronor. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/05/15/19990205BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/05/15/19990205BIT00120/bit0002.pdf