Elektronisk plånbok introduceras i Stockholm

Elektronisk plånbok introduceras i Stockholm Den elektroniska plånboken Cash, som just nu används på arton orter i Sverige, kommer i april till Stockholm. Introduktionen i Stockholm är ett första led i en rikslansering som omfattar större delen av landet. Dessutom kommer nu Cash att integreras på de vanliga bank- eller uttagskorten. Cash är ett kort som lagrar pengar digitalt på ett chip, på samma sätt som telefonkorten innehåller markeringar. Cash är tänkt att användas istället för kontanter. Användaren laddar chipet i speciella automater och kan sedan betala med Cash vid vardagliga inköp som tidningar, parkering, snabbmat och jourbutiker. Sedan november 1996 har Cash introducerats på en rad orter i Sverige. I april påbörjas introduktionen av Cash i Stockholm. Detta är ett första steg mot att introducera Cash i hela landet. Kombinerade kort Under 1998 kommer Cash att successivt integreras i de vanliga bank- eller uttagskorten. Bankerna kommer att ge ut bank- och uttagskort med Cash-funktion i samband med lanseringen i april. För användaren innebär det att de slipper skaffa sig ett extra kort. Cash kommer dock att finnas kvar som fristående kort för dem som så önskar. Tre stora banker samarbetar kring Cash, FöreningsSparbanken, Nordbanken och S- E-Banken. Varje bank ger ut egna kort med Cash-funktion inom en gemensam ram som omfattar varumärket Cash samt den tekniska lösningen. Sedan starten har mer än en miljon köp med Cash genomförts. - Sedan vi introducerade Cash 1996 har kortet haft en hög användning bland konsumenterna jämfört med när de vanliga bankkorten introducerades, för cirka 15 år sedan, säger Rolf Myrhage på Nordbanken. Kombinerad terminal för Cash och vanliga kontokort Cash har fått viss kritik från Sveriges Köpmannaförbund som har invänt mot att handlare har fått hyra ytterligare en terminal. - Vi har lyssnat och tagit till oss synpunkterna. Vi är därför glada att nu under våren kunna erbjuda handlare en terminal som klarar både vanliga kontokort och Cash, säger Håkan Nyberg på FöreningsSparbanken. Cash finns för närvarande i Alingsås, Halmstad, Helsingborg, Järpen, Kalmar, Norrköping, Nora, Sundsvall, Tierp, Timrå, Umeå, Uppsala, Västerås, Ånge, Åre, Örebro, Östersund och Östhammar. Det finns drygt 70 000 Cashkort som kan användas på 5 200 köpställen. För ytterligare information FöreningsSparbanken Mårten Hallén 08-58 59 28 25/070-601 28 25 Nordbanken Christina Norvell 08-614 95 83/ 070-872 43 34 S-E-Banken Susanne Krutrök 08-14 70 28/070-660 52 00 Pressjour 08-20 16 15 Fotografier, illustrationer eller en Cash-undersökning från Handelns Utredningsinstitut kan beställas via 08-20 16 15 eller aj@rikta.se Fakta om Cash Cash ser ut som ett vanligt kontokort men kan beskrivas som en elektronisk plånbok, i vilken man förvarar pengars motvärde i digital form på ett datachip. Användaren laddar själv chipet med önskat belopp. Upp till 1 500 kronor kan lagras. Cash lanseras genom ett samarbete mellan FöreningsSparbanken, Nordbanken och S-E-Banken. Bilaga Fakta om Cash 14 sidor Bilder Illustrationer ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/02/18/19990205BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/02/18/19990205BIT00630/bit0002.pdf