FöreningsSparbanken lanserar metod för enklare och säkrare handel via Internet

Föreningssparbanken lanserar ny metod för enklare och säkrare handel över Internet Handel på Internet är i dagsläget enkelt och smidigt och relativt säkert för både köpare och säljare. För att öka Internethandeln ytterligare är en av framgångsfaktorerna att förbättra kundernas möjligheter att enkelt och säkert kunna betala för sina köp. FöreningsSparbanken har därför tecknat avtal med företaget Orbiscom för att ta fram en enkel och säker kortlösning för handel via Internet till våra 3 miljoner kortkunder. Kortkunderna kommer via en särskild sida på Internet få tillgång till ett nytt betalsätt, ett e-kort, som en tilläggstjänst till sitt ordinarie kort. Lösningen innebär att kunden beställer ett engångskortnummer från banken att handla med på nätet. Alla säljföretag som accepterar kortbetalning idag vid försäljning via Internet kan även ta emot denna kortbetalningslösning. Säljföretagen behöver inte göra några anpassningar eller nya datalösningar för att kunna betjäna FöreningsSparbankens kortkunder. "Genom tjänsten förenklar och minimerar vi eventuella risker med näthandel för våra kunder", säger Markus Edström, produktchef inom kortområdet på FöreningsSparbanken. "Istället för att lämna ut sitt verkliga kortnummer kommer kortkunderna att kunna betala med ett virtuellt kortnummer som är möjligt att begränsa till belopp och giltighetstid. Alla bankens kortkunder ska kunna ansluta sig till tjänsten." För kortinnehavaren blir det enkelt att ansluta sig och det är snabbt och smidigt att använda sig av tjänsten. "Vi räknar att detta kommer att öka intresset för att handla över Internet säger Markus Edström." Förutom kortbetalning över Internet öppnas nya möjligheter att erbjuda andra distansbetalningstjänster med hjälp av den tekniska lösningen. Mobil tele-betalning, digital TV-betalning med flera spännande möjligheter är även möjliga med hjälp av betalmetoden. Under hösten ska FöreningsSparbanken tillsammans med Orbiscom utforma tekniken. FöreningsSparbanken lanserar tjänsten under första halvåret 2002. Demonstration för pressen kommer att ske den 30 oktober 2001 kl 14.00 hos FöreningsSparbankens huvudkontor, Brunkebergstorg 8, Stockholm. Amälan sker till Charlotte Persson via telefon 08-585 933 81 eller e- post charlotte.a.persson@foreningssparbanken.se. För ytterligare information: Kennet Karlsson, tfn +46 8 585 923 41 eller + 46 070 531 15 88 kennet.karlsson@foreningssparbanken.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00520/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00520/bit0002.pdf