FöreningsSparbanken lanserar ny metod för enklare och säkrare handel över internet För att kunna erbjuda sina kunder de främsta tjänsterna har FöreningsSparbanken tagit fram en säker lösning för betalning över internet. Tjänsten e-kort förväntas ytterligare stärka konsumentförtroendet på en marknad som redan är väl förtrogen med internethandel. Kunderna som använder den nya tjänsten kommer att erhålla ett "virtuellt" betalkort som skapar ett unikt engångsnummer för varje betalningstransaktion. Det gör att det verkliga kortnumret inte behöver anges, vilket förhindrar kortbedrägerier. "E-kort är kostnadsfri tjänst som ger en ny vattentät säkerhet för FöreningsSparbankens kunder som handlar på nätet", säger Markus Edström, produktchef inom kortområdet på FöreningsSparbanken. "Det här kommer verkligen att glädja de kunder som fortfarande är oroliga för att handla på Internet. Det bör ta bort det sista hindret och göra att alla kan dra nytta av e-handel." Kunderna kan använda e-kort för betalning vid alla försäljningsställen över hela världen som accepterar kredit- eller betalkort. Kunderna behöver ingen särskild hårdvara och det går enkelt och snabbt att ansluta sig till tjänsten. Tjänsten är inte bara säker utan gör också e-handeln avsevärt enklare. Bland funktionerna som gör det bekvämare för kunden märks automatiskt ifyllda beställningsformulär, möjlighet att se tidigare betalningar och att låta inköp belasta olika konton. FöreningsSparbanken har samarbetat med Orbiscom - den ledande leverantören av säkra betalningslösningar över hela världen - för att kunna erbjuda e-kort till sina kunder. "Det är spännande att FöreningsSparbanken har valt oss som teknologisk partner för fjärrbetalningar, säger Olivier Stoica, Orbiscoms försäljnings- och marknadschef för Europa. "Med mer än 1 miljon kunder (30% av kundbasen) som använder företagets internetbanktjänst är FöreningsSparbanken en suverän ledare inom e-handel. Vi satsar helhjärtat tillsammans med FöreningsSparbanken på att ge deras 3 miljoner kunder tillgång till säker e-handel, överallt". "E-kort är den första i en rad av förbättrade betalningsprodukter som vi just nu utvecklar tillsammans med Orbiscom för att möta våra kunders växande behov", säger Kennet Karlsson, marknadschef för Kort och Betalningar på FöreningsSparbanken. "Det är en integrerad del av FöreningsSparbankens strategi att utnyttja Internets möjligheter för att kunna erbjuda våra kunder förbättrade tjänster." Tjänsten kommer att demonstreras på CEBIT-mässan i Hannover under en pressinformation den 18 mars klockan 10.30, rum 3A i Convention Center. För ytterligare information: Kennet Karlsson, marknadschef för Kort och Betalningar, FöreningsSparbanken, tel. +46 8 585 923 41 eller +46 70 531 15 88 kennet.karlsson@foreningssparbanken.se Olivier Stoica, Director Sales and Marketing Europe, Orbiscom, tel. +32 2 357 10 00 olivier.stoica@orbiscom.com För ytterligare information: Kennet Karlsson, tfn +46 8 585 923 41 , +46 70 531 15 88 kennet.karslson@foreningssparbanken.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020315BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020315BIT00210/wkr0002.pdf