Förskolebarn runt om i landet bjuds på teater med Spara och Slösa

Förskolebarn runt om i landet bjuds på teater med Spara och Slösa Den 2 september går startskottet för Sparfrämjandets landsomfattande turné med barnteaterföreställningen "Spara och Slösa och bulltjuven". - Vi vill ge barn i förskoleåldern möjlighet att se levande teater. I takt med minskade anslag till barnomsorgen har barnteater liksom mycket annat inom kulturen blivit sällsynta upplevelser för barn i yngre åldrar, säger Ingvar Skeberg, marknadschef på Sparbanken Sverige, där Sparfrämjandet ingår. Premiären sker i Kiruna och sedan fortsätter det resande teatersällskapet turnén till och med november. Fyrtio till femtio orter ska hinnas med under de tre månaderna och värdar är de lokala sparbankerna som bjuder in förskoleelever i sitt område. - I februari ordnade vi 21 provföreställningar och responsen var väldigt bra, från såväl barn som vuxna, säger Ingvar Skeberg. Inga pekpinnar - De lokala sparbankerna har sedan fått förfrågningar från oss om de vill sponsra föreställningarna på deras ort. Gensvaret har varit väldigt positivt och många har tackat ja, fortsätter Ingvar Skeberg. Föreställningens regissör, Gösta Jansson, tycker att samarbete mellan kultur och näringsliv är bra och han efterlyser fler liknande projekt. - Det här är en perfekt lösning. Barnteatern borde egentligen stödjas av stat och kommun, men en uppsättning är en dyr historia och det är hos företagen pengarna finns, säger Gösta Jansson. Han betonar samtidigt att barnteatern är bra, inte bara för barnen utan också för banken. - Ungarna blir positivt inställda till att spara utan att vi använder några pekpinnar, avslutar Gösta Jansson. Spara och Slösa skapades av Birgitta Lilliehöök 1926 och var ett populärt inslag i tidningen Lyckoslanten som delades ut till landets skolelever av Sparfrämjandet. Spara och Slösa och bulltjuven är skriven av Per Berglund och handlar om Sparas och Slösas väg mot deras mål: en egen hundvalp. Spara spelas av Lotta Ferkinghoff, Slösa av Karin Oscarsson och David Anthin ska hinna med att spela övriga roller, bl.a. berättare och bulltjuven. Musik och arrangemang står Niclas Ericsson för. För ytterligare information: Ingvar Skeberg, marknadschef, Sparbanken Sverige, tfn 08-790 20 31/0705-74 97 97 Gösta Jansson, pjäsens regissör, 0705-62 22 11 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/08/20/19990208BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/08/20/19990208BIT00520/bit0002.pdf