Pressad ekonomi för studenter med barn

Pressad ekonomi för studenter med barn Det är omöjligt för en nybliven studentfamilj att leva jämlikt om de ska klara sin ekonomi och inte har rätt till mer än den lägsta föräldrapengen. Det visar en granskning av de ekonomiska förutsättningarna för en nybliven studentfamilj, som Institutet för privatekonomi gjort. - Att få barn under studietiden kan stjälpa ekonomin. Men genom att planera rätt kan du ändå få ekonomin att gå ihop, säger Erika Pahne vid Institutet för privatekonomi. Den som arbetat före studierna har generellt ett bättre utgångsläge än den som börjar studera direkt efter skolan. Det beror på att man då hunnit bygga upp ett eget skyddsnät. Har man inte haft någon inkomst gäller det lägsta grundskyddet, vilket för föräldrapenningens del betyder 60 kronor om dagen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT01050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT01050/bit0002.pdf