Sparbanken Sverige erbjuder sina kunder e-fakturor

Sparbanken Sverige erbjuder som första bank i Europa sina företagskunder att distribuera elektroniska fakturor Det nya sättet för företag att nå sina kunder snabbt och enkelt är via elektronisk fakturering. Sparbanken erbjuder nu som första bank sina företagskunder att presentera sina fakturor i Sparbanken via Internet. Tjänsten kommer även att kunna användas för att skicka lönebesked, löneutbetalningar och annan information. För företagen kan stora kostnadsbesparingar göras i distributionsledet. Utöver effektivare fakturahantering erbjuder denna nya kanal möjlighet till en enkel och snabb dialog med kunderna, vilket också skapar förutsättning för att få nöjdare kunder. Den elektroniska faktureringen innebär att fakturorna når kunderna snabbare, vilket ger kortare kredittid. Minskad pappershantering och miljöpåverkan är också positiva effekter av denna nya tjänst. Mindre och medelstora företag, kommuner och landsting erbjuds nu att dra nytta av fördelarna med elektronisk fakturering. Detta presenteras av Sparbanken Sverige den 1-2 oktober på mässan Elektronisk Handel i Sollentuna. - Elektronisk faktura och betalning via Internet har väckt mycket stort intresse. Vi har redan haft många frågor både från våra kunder och från andra företag. Elektronisk faktura är ett av de första konkreta resultaten av vår satsning på elektronisk handel, säger Sten Arvidsson, ansvarig för Sparbankens satsning på elektronisk handel. För ytterligare information: Sten Arvidsson, 08-790 15 03 Stefan Ennerfelt, 08-790 14 93 Catrina Hertzen, 08-790 17 76 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/10/01/19990208BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/10/01/19990208BIT00400/bit0002.pdf