Statsministern medverkar vid "Vårt ekonomiska läge"

Statsministern medverkar vid "Vårt ekonomiska läge" När portarna till Lisebergshallen i Göteborg imorgon onsdag slås upp för tvådagarskonferensen "Vårt ekonomiska läge", arrangerat av Sparbanken Sverige, Västra Sveriges Sparbanksförening och Sparbanksstiftelserna Väst och Första i Göteborg, återupptas efter nio år en gammal tradition i svensk samhällsdebatt. Första seminariet hölls 1948. Bland deltagarna finns statsminister Göran Persson, Danmarks ekonomiminster Marianne Jelved och Saabchefen Robert Hendry. - Gensvaret för "Vårt Ekonomiska läge" har varit stort och det känns därför extra roligt att återigen kunna ge statsministern och andra opinionsbildare möjlighet att i denna form ventilera aktuella samhällsfrågor och få omvärldens perspektiv på Sverige. Jag anser att en plattform för denna typ av resonemang fyller en viktig funktion, säger Sören Andersson, vice VD i Sparbanken Sverige. Cirka två tusen personer kommer under de två konferensdagarna att lyssna på några av våra mest betydande beslutsfattare, forskare och opinionsbildare. Regionerna - de nya vinnarna Första seminariedagen ägnas åt det ekonomiska läget i Västsverige och varför regionerna nu håller på att bli de nya vinnarna. Bland annat kommer professor Clive Vokes berätta varför investerare står i kö för att etablera verksamhet i det tidigare av arbetslöshet hårt drabbade Wales. Göteborgs kommunalråd Göran Johansson och Marianne Stoltz-Qvick, styrelsemedlem i Sparbanken Sverige, diskuterar framgångsrikt västsvenskt företagande. Från sparande till investeringar Dag två inleder Sparbankens styrelseordförande, Göran Collert. Torsdagens seminarier behandlar tillväxt och sysselsättning i ett mer övergripande perspektiv. "Hur går vi från sparande till investeringar?" Under en paneldebatt med Göran Rosenberg som moderator ska bland andra förre skatteministern Bo Lundgren och professorerna Mats Persson och Bo Rothstein försöka lösa frågan "Hur når Sverige framgång?". För ytterligare information: Sören Andersson, vice VD Sparbanken Sverige, tfn 08-790 10 29. Gunnar Andersson, vice VD och informationsdirektör Sparbanken Sverige, tfn 08- 790 28 68. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/02/04/19990212BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/02/04/19990212BIT00390/bit0002.pdf