Svenska Mästerskapet i körsång avgjort

Svenska Mästerskapet i körsång avgjort I går lördag avgjordes Svenska Mästerskapet i körsång. Finalen hölls i Filadelfiakyrkan i Stockholm och dagen avslutades med en stor galakväll i en nästan fullsatt Globen där de vinnande körerna presenterades. Vinnare i den Fria klassen blev Scatcats från Uppsala Körledare: Anders Göransson Scatcats startade hösten 1990 i Uppsala med tanken att hitta en ny stil inom körmusiken. Medlemmarna anser sig inte vara en vokalgrupp eller kör i egentlig mening - de är 19 olika individer som är öppna för flera musikstilar och arbetsformer. De arrangerar musikstycken själva och har uppträtt vid körfestivaler, konserter samt i radio och TV. Juryns motivering: Den vinnande kören bemästrade på ett helt överlägset sätt de mest hisnande och raffinerade musikaliska utmaningar som man kan tänka sig i ett körstycke. Allt framfördes så avspänt att det svåra komma att verka lätt. Vinnare i Barn & Ungdomsklassen blev Forssaängkören från Borlänge Körledare: Stigarne Karlin Forssaängkören är en flickkör, bildad 1977. I dag består kören av 44 medlemmar i åldrarna 12-18 år. Kören drivs genom Borlänge kommunala musikskola och uppträder flitigt inom kommunens musikliv. Under åren har Forssaängkören konserterat utomlands i bland annat Danmark, USA, före detta Tjeckoslovakien och Ryssland. Juryns motivering: Den vinnande kören har en levande och tät klang och en utpräglad rytmisk vitalitet. Vi fångades av körens påtagliga utstrålning i det omväxlande och mångfacetterade programmet Vinnare i Specialklassen blev Kammarkören Sångkraft från Umeå Körledare: Leif Åkesson Kammarkören Sångkraft är en blandad kör från Umeå. Kören bildades i början av 1970-talet och har i dag en bred repertoar, som sträcker sig över flera seklers vokala kompositioner och arrangemang. Under senare år har kören samarbetat med artister som Marie Bergman, Svante Thuresson, Lena Willemark och Jonas Knutsson. Juryns motivering: Den vinnande kören visade en slank och vacker körklang och framförandet var livfullt och varierat. Programmet spände över musik av de mest skilda slag, som körens inneboende musikalitet gjorde full rättvisa. Scatcats vann även specialpriset Toner för Miljoner. Jyrun tilldelade dem det högsta betyget bland finalisterna. Priset som FöreningsSparbanken instiftat är ett ekonomiskt bidrag för att representera Sverige i en internationell körtävling. Priser: De tre vinnande körerna fick varsin specialdesignad glasstatyett av Ulrika Hydman- . Vallien. De får också spela in en gemensam CD som kommer ut i skivhandeln före jul. Vinnarkörerna kommer också att göra en turné i Sverige och i något nordiskt land. Juryn bestod av professor Eric Ericson, Dirigent Cecilia Rydinger-Alin, Anders Eby, professor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan, Viktoria Tolstoy och Christian Ljunggrenordförande i KÖRSAM Svenska Mästerskapet i körsång är en del av Toner för Miljoner, FöreningsSparbankens och de fristående sparbankernas satsning på svenskt körliv. En rad stjärnartister såsom Björn Skifs, Loa Falkman, Jennifer Brown, Eric Gadd, Tomas Ledin och Viktoria Tolstoy fanns på plats i Globen för att uppträda och hylla svensk körsång. Kvällen till ära fanns också en särskild Toner för Miljoner-kör med närmare 3.000 körsångare från hela landet. Projektet presenteras närmare på Internetadressen www.sparbanken.se För ytterligare information: Gunnar Andersson, vVD FöreningsSparbanken, tfn 08-790 28 68 Claes Fagerström, Projektledare, tfn 08-790 10 71 Fred Sjöberg, Toner för Miljoner-kansliet, tfn 019-18 51 74 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/11/16/19990208BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/11/16/19990208BIT00110/bit0002.pdf