Team Onk i Karlshamn vann Aktie SM

Team Onk i Karlshamn vann Aktie SM Aktie SM för skolungdomar avslutades den 20 maj. 1 900 lag från landets gymnasier, högskolor och universitet har deltagit i aktietävlingen på Internet arrangerad av NetTrade i samverkan med Unga Aktiesparare och Privata Affärer. -Internettävlingen har varit en succé. Det stora intresset kan förklaras med att Aktie SM ligger rätt i tiden då den kombinerar Internet och aktier, två områden ungdomar blir alltmer intresserade av, säger Annika Fagerlund, chef för NetTrade som är FöreningsSparbankens tjänst för aktiehandel via Internet. Syftet med Aktie SM är att sprida kunskap om aktiehandel bland ungdomar och visa dem hur spännande och enkelt det är att följa aktiemarknaden genom Internet, tillägger hon. Prisutdelning hålls den 1 juni klockan 13.30 på Stockholms Fondbörs. Under tävlingsperioden, 28 januari 1999 - 20 maj 1999, har deltagarna placerat 100 000 spelkronor var efter bästa förmåga. Deltagarna har baserat sina placeringsbeslut på verkliga händelser och har kunnat lägga ett obegränsat antal order via Internet dygnet runt. De vinnande lagen som får mottaga pris på börsen är: 1. "Team Onk", Karlshamn - pris 10 000 kronor 2."SurStures vänner", Umeå - pris 5 000 kronor 3."Tårtor & Go bitar", Söderhamn - pris 3 000 kronor Andelen ungdomar som sparar i aktier är större än någonsin. Enligt uppgift från Unga Aktiesparare äger drygt 40 procent av ungdomar i åldern 18-29 år aktier i någon form. Motsvarande siffra 1985 var 19 procent. För ytterligare information: Annika Fagerlund, ansvarig NetTrade, tfn 08-585 920 55 annika.fagerlund@foreningssparbanken.se Fredrik Svennersjö, marknadsansvarig NetTrade, tfn 08-585 925 01 fredrik.svennersjo@foreningssparbanken.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00550/bit0002.pdf