Ny undersökning: Enklare regler skapar nya och tillväxtorienterade företag

- Med mindre regelkrångel skulle småföretagarna behöva slita mindre för att få företaget att gå ihop. Det skulle bli mer attraktivt att driva företag. Och vi behöver fler och livskraftiga företag i Sverige, säger Camilla Littorin Undersökningen visar också att var sjunde småföretagare tycker att reglerna har blivit krångligare under de senaste åren och två tredjedelar småföretagare är tveksamma till att regeringen kommer att uppfylla sitt mål.
- Framförallt är det inte rimligt att landets minsta företag ska följa samma regler som de största. Ett införande av småbolagsregler skulle vara ett steg i rätt riktning, säger Camilla Littorin.
Enligt en rapport, som Näringslivets Regelnämnd (NNR) presenterade igår, menar man att det finns stor potential för regelförenkling i Sveriges kommuner. Dessutom visar rapporten att det finns stora skillnader mellan kommunernas tillämpning av samma regelverk.

_______________________________________________________________________ Fakta om undersökningen: Undersökningen genomfördes i FöretagarFörbundets medlemspanel av Hero Kommunikation mellan 23 och 25 mars 2011. Totalt fullföljde 1 225 småföretagare webbenkäten. Läs rapporten på www.ff.se.

För mer information Camilla Littorin, Förbundssekreterare FöretagarFörbundet Tel: 070-553 66 70 e-post: camilla.littorin@ff.se

Taggar:

Företagarförbundet Fria Företagare är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare ochtryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse isamhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar. Läs mer på www.ff.seFölj oss på Facebook https://www.facebook.com/friaforetagare/