Pressmeddelande Saab-affären: Sveriges mindre företag tar Sverige ur krisen

När nu Koeningsegg, med stöd från bland annat norska finansiärer, tar över det krisdrabbade SAAB visar det på vikten av nytänkande entreprenörer i samhället. Men det gäller att småföretagen får de rätta förutsättningarna. Alla kan inte ha en norsk oljemiljardär i ryggen.

Christian von Koeningsegg , företagaren bakom den svenska supersportbilen med samma namn, har mot alla odds, byggt upp ett högteknologiskt småföretag i mördande konkurrens.

FöretagarFörbundet välkomnar övertagandet – SAAB är efter många förlusttyngda år i desperat behov av nytänkande och nya idéer om företaget ska ha en chans att överleva. Och det nytänkandet kan bara komma från en aktör som tidigare visat att han är beredd att utmana vad många anser är omöjliga odds.

- Vi hoppas att det här kan bli en nytändning för det uppstudsiga svenska entreprenörskapet efter en lång tids stagnation. Men då behövs tydliga åtgärder som gör det lättare för småföretagare att dra ihop kapital. Alla kan inte ha en norsk oljemiljardär i ryggen, trots allt, avslutar Camilla Littorin.

För mer information Camilla Littorin, förbundssekreterare FöretagarFörbundet Tel: 070-553 66 70 E-post: camilla.littorin@ff.se