Debatt: Vad lärde vi oss av den senaste finanskrisen?

​Deltagare: Bo Lundgren, chef för Riksgälden, Mats Odell, kommun- och finansmarknadsminister, Michael Wolf, vd Swedbank, Lars Heikensten, ordförande ESO, Johan Norberg, författare och debattör, Anna- Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna.
Moderator: Pernilla Ström.

För snart två år sedan gick Lehman Brothers omkull och luften gick ur finansmarknaderna. Effekterna på den reella ekonomin kom snabbt: inte minst småföretag fick brist på kapital när bankernas utlåning stramades åt, BNP störtdök, arbetslösheten ökade, massiva stimulansåtgärder sattes in.

Nu när vi inte längre befinner oss i stormens öga, hur ser då analysen av krisen ut? Hur ska man förklara krisen: berodde den på bristande regleringar, det amerikanska bytesbalansunderskottet, andra länders skuldsättning, felaktiga riskbedömning i hanteringen av farliga instrument eller alltför vidlyftig utlåning?

Vilket betyg får krishanteringen?

Och går det att hindra att en ny finanskris slår till med samma kraft?

Datum: tisdagen den 6 juli
Tid: Kl 13.00 – 15.00
Plats: Mellangatan 9

Företagarnas program och karta finns på www.foretagarna.se/almedalen

För ytterligare information :
Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna 070-526 50 00
Patric Elmén, press, 0706-15 00 48

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.