Uppvidinge är Årets Företagarkommun

Företagarna och UC har sammanställt boksluten för Sveriges aktiebolag 2004. Resultaten visar att företagen i Uppvidinge kommun utvecklades bäst av alla under förra året. Såväl resultat, omsättning, kreditvärdighet och antal företag utvecklades betydligt bättre än i företag i övriga landet.

På andra plats kom Tierp där framförallt företagens omsättningstillväxt imponerade. I tredjeplacerade Ljusnarsberg förbättrades främst företagens resultat. Årets Företagarkommun utses för andra året av Företagarna och UC gemensamt. Syftet är att uppmärksamma var i landet företagandet utvecklades bäst under året. Utmärkelsen riktar till de lokala entreprenörerna och inte till kommunpolitikerna. Under ett enskilt år betyder företagarnas prestationer och konjunkturutvecklingen mer för tillväxten än regelverk och skatter. Förra årets segrare var Ockelbo i Gävleborgs län. De tio kommuner som utvecklats bäst är följande: Län________Kommun____Rank______Nettoökning__Omsättning__Vinst______Kreditvärdighet ________________________________företag_______________________________________ Kronoberg___Uppvidinge__1_(63)______41_________28_________51__________44 Uppsala_____Tierp_______2 (18)_____169_________12_________39__________17 Örebro______Ljusnarsberg_3 (207)_____9_________54__________5__________188 Kronoberg___Markaryd____4 (90)_____195________4__________70__________22 Dalarna_____Ludvika______5 (44)_____123_______18__________11_________165 Värmland___Munkfors_____6 (95)_____271_______35___________9___________3 Örebro_____Hallsberg_____7 (17)_____178________5__________87__________41 Värmland___Forshaga_____8 (32)_______3_______95_________101___________1 VGL_______Stenungsund__9 (254)____103________2__________65_________189 Västmanland_Fagersta____10 (39)_____110________8__________62_________161 Placering bland 287 undersökta kommuner – förra årets placering inom (parentes) Hämta rapporten över de tio bästa kommunerna på www.foretagarna.se