FOREX Bank undersöker strategiska alternativ

FOREX Bank har inlett en analys av strategiska alternativ för verksamheten. Denna analys kan omfatta, men begränsas inte till, strategiska partnerskap, allianser, samarbeten, försäljning av delar av verksamheten eller annan transaktion. Rådgivare har engagerats som stöd i processen. Mot bakgrund av att det förekommer rykten avseende denna pågående utveckling, vill FOREX Bank klargöra att ägare och styrelse kontinuerligt utvärderar olika alternativ för att utveckla verksamheten på lång sikt.

– Den nu pågående processen syftar att kartlägga och identifiera vilka alternativ vi har för bankens strategiska utveckling och för att fortsätta utveckla relevanta tjänster av hög kvalitet, säger FOREX Banks styrelseordförande Beth Friberg och fortsätter:
– Vi vill att FOREX Bank ska fortsätta växa på en bankmarknad i snabb förändring och vi vill blomstra som framtidens bank.

FOREX Bank är den enkla banken för vardagsekonomin och en naturlig del i förberedelsen inför semesterresan med totalt 20 miljoner kundmöten varje år, varav 15 miljoner i digitala kanaler och 5 miljoner i butik eller på telefon. Här arbetar ca 1100 kundfokuserade medarbetare, med ursprung från 70 olika länder och som tillsammans talar över 50 språk, fördelade på ca 200 på huvudkontoret i Gamla Stan, Stockholm och resten i någon av de 100 butikerna i hela Norden.

Information från delårsrapport Q3, Januari – september 2018 (Januari – september 2017)

•  Resultat efter skatt ökade till 100 (66) mSEK
  •  Rörelseintäkterna ökade till 1 062 (1 038) mSEK
  •  Rörelseresultatet ökade till 134 (85) mSEK
  •  Räntabilitet på eget kapital ökade till 9,7 (6,5) procent
  •  Räntenettot ökade till 156 (147) mSEK
  •  Totala kapitalrelationen uppgick till 19,1 (18,7) procent
  •  LCR ökade till 551 (348) procent
  •  Inlåningen från allmänheten ökade med 9 procent till 8 553 (7 868) mSEK
  •  Utlåningen till allmänheten ökade med 10 procent till 6 222 (5 653) mSEK
  •  Utlåningen till allmänheten har haft en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) från 2014 till Q3 2018 på 14,3 procent.

Denna information är sådan information som FOREX Bank AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 januari 2019 kl. 17:00 CET.

För ytterligare information kontakta:
Beth Friberg, styrelseordförande, beth@forex.se, +46 70 5892002

Familjeägda FOREX Bank AB (publ) är sedan starten 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. 2003 erhöll FOREX Bank sin banklicens och utökade kunderbjudandet med användarvänliga och enkla banktjänster som inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt bank-, betal- och kreditkort. FOREX Bank finns på 110 centralt belägna platser i hela Norden, på www.forex.se och 0771-22 22 21. Kundservice har öppet mån-fre 8–20 och lör-sön 10–14.