HÖSTENS BILLIGASTE STORSTÄDER – HELA LISTAN

Över en miljon svenskar uppger att de kommer satsa på en storstadsresa i höst, och mest för pengarna får den som reser till öst. Billigast är Bulgariens huvudstad Sofia följt av Warszawa och Bukarest. Allt enligt FOREX Banks nya Storstadsindex.

Sju nya städer har tillkommit på årets index: Seoul, Vancouver, Sofia, Singapore, Los Angeles, Las Vegas och Miami. Billigast är nykomlingen Sofia med ett index på 37, jämfört med Stockholms 100. Även Warszawa, Bukarest, Ho Chi Minh City och Sarajevo är mer än 50 procent billigare än Stockholm.

– Nykomlingen Sofia är ett spännande weekendresmål för den kostnadsmedvetne. Staden har ett rikt kulturarv och en prisnivå som är cirka 60 procent lägre än den i Sverige, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

13 städer listas som dyrare än Stockholm. Bland dessa finns Genève, New York, London, Chicago och Vancouver. San Francisco, med ett index på 175, är listans absolut dyraste stad.

– De som vill besöka USA i höst bör räkna med avsevärt högre priser jämfört med för ett år sedan. Dollarns kraftiga uppgång i förhållande till den svenska kronan har gjort de amerikanska storstäderna betydligt dyrare, säger Mattias Varén.

För mer information kontakta:

Mattias Varén

Istanbul 68 Genève 170
Rio de Janeiro 69 San Francisco 175

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget TNS Sifo. 3194 har intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

Om storstadsindex
FOREX Banks storstadsindex är en återkommande undersökning av faktiskt prisläge i ett antal städer. Sammanställningen visar vad det kostar att semestra i respektive stad jämfört med i Stockholm. (Stockholm = Index 100). Förutom hänsyn till valutakursernas förhållande tar FOREX Banks storstadsindex hänsyn till olika städers prisnivåer för vanliga semesterutgifter. Uppgifterna om hotellpriser kommer från Trivago
www.trivago.se.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

Taggar:

Citat