Avskaffad ROT riskerar ge fler svartjobb

Fyra av tio skulle strunta i att bygga om eller renovera om ROT inte fanns. En del skulle istället anlita hantverkare svart. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If. Risk finns för sämre utförda arbeten och fler byggrelaterade skador.

Under sommaren planerar många för renovering eller ombyggnad av sina bostäder och fritidshus. Genom ROT-avdraget som återinfördes 2008 har kostnaden för husägarna sjunkit och fler har kunnat genomföra sina projekt.

Enligt en ny undersökning från If uppger 40 procent av svenskarna att de inte skulle anlita en hantverkare utan ROT-avdraget. 33 procent uppger att de skulle anlita hantverkare även utan ROT, fast 17 procent av dessa menar att de i så fall skulle anlita hantverkaren svart.

– Resultatet visar att många skulle avstå från att renovera om ROT-avdraget inte fanns. Det riskerar att få negativa konsekvenser, som att man anlitar hantverkare utan certifiering och ansvarsförsäkring, och i värsta fall utan kunskap. Eller att man trots bristande kunskaper väljer att göra jobbet själv, säger Mats Larsson, besiktningsman på If.

Arbeten med el och i våtutrymmen måste göras enligt branschpraxis. Annars finns risken att man inte får full försäkringsersättning om det senare blir en skada.

ROT-avdraget utnyttjas flitigt av husägare och bostadsrättshavare i Sverige. I år beräknas avdragen uppgå till minst 15 miljarder kronor.

- Om ett avskaffat ROT-avdrag blir en vinst eller förlust för statskassan är svårt att säga. Det vi vet är att husen blir i sämre skick utan avdraget, säger Mats Larsson.

Undersökningen:

Om du stod inför att renovera, bygga om eller bygga till din bostad. Skulle du köpa in tjänsten från en hantverkare även om du inte hade möjlighet att göra ROT-avdrag för arbetskostnaden?

Ja 33 %
Nej 40 %
Vet ej 27 %

Hur skulle du välja att betala för hantverkarens arbete om du inte skulle få göra ROT-avdrag?
(Bas: De som skulle anlita hantverkare även utan ROT)

Betala "vitt" 72 %
Betala "svart" 17 %
Vet ej 12 %

Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2014 med 3 591 svarande i åldern 18-74 år.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.