Hälften av landets rektorer missnöjda med trafiksäkerheten

En majoritet av Sveriges rektorer anser att trafiksäkerheten utanför deras skolor är ett problem och var fjärde har varit med om att det skett en trafikolycka. Trots det har de flesta skolor ingen regelbunden trafikundervisning för barnen. Föräldrarna är den största trafikfaran. Det visar Ifs årliga skoltrafikundersökning.

För åttonde året i rad har försäkringsbolaget If genomfört en undersökning bland rektorerna vid Sveriges grundskolor. Resultatet från enkäten visar att 53 procent av Sveriges rektorer anser att trafiksäkerheten är ett problem och ännu fler är oroliga för att en allvarlig olycka ska inträffa.

Föräldrarna är enligt rektorerna fortsatt det största problemet, då många väljer att skjutsa sina barn.

– Vi har hamnat i ett läge där föräldrar skjutsar för att de anser att trafiken är för farlig för deras barn, och det gör i sin tur trafiken ännu farligare, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Trots rektorernas oro genomför endast tre av tio skolor regelbundna trafikdagar för sina elever.

– För att bryta den här negativa trenden måste fler skolor prioritera frågan högre, både genom trafikundervisning för barnen och dialog med föräldrar och kommunansvariga. Man behöver hitta alternativ till bilen, fortsätter Caroline Uliana.

Knappt hälften av rektorerna anser att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö.

Drygt hälften av skolorna som deltagit i undersökningen har trafikskyltar med uppmaningar om att sänka farten. 38 procent har farthinder runt skolan. Nio procent har en bilfri zon runt skolan.

Resultaten från undersökningen:

Anser att trafiksäkerheten är ett problem 53%
Har varit med om en trafikincident eller olycka 24%
Är oroliga för att något allvarligt ska inträffa 57%
Anser att föräldrar som lämnar i bil är den största trafikrisken på skolan 53%
Anser att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö utanför skolan 44%
Upplever att det skett en förbättring av trafikmiljön under det senaste året. 14 %
Har trafikskyltar med uppmaning att sänka farten 55 %
Har en hastighetsdisplay som visar bilarna hur fort de kör 3 %
Har farthinder utanför skolan 38 %
Har vandrande skolbussar i form av lärare eller föräldrar som går med eleverna 7 %
Har regelbundna trafikdagar för eleverna 29 %
Har undervisning kring hållbart resande för att få fler att cykla/gå till skolan 20 %
Har infört en bilfri zon runt skolområdet 9 %

Om undersökningen:

För åttonde året i rad genomförde If en trafiksäkerhetsundersökning med Sveriges grundskolerektorer. 847 rektorer besvarade årets enkät, som gjordes via e-post.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.