Halvering av andel uppklarade inbrott i Halland förra året

En kartläggning från försäkringsbolaget If över Brås statistik för uppklarade brott visar att utvecklingen i Halland går åt fel håll. Förra året blev 15 procent av vardagsbrotten uppklarade. Lägst är andelen uppklarade bostadsinbrott – fyra procent blev personuppklarade under 2013.

Statistiken för uppklarade brott förra året visar att uppklarningsprocenten går åt fel håll, inte minst för inbrotten i Halland. Från att ha klarat upp åtta procent av inbrotten 2012, klarade man förra året bara upp fyra procent. Det innebär att bara 45 av de 1258 anmälda inbrotten reddes upp.

– För den som blivit berövad tryggheten i sitt eget hem är det viktigt att gärningsmannen tas fast och får ta konsekvenserna av sina handlingar. Vi får hoppas att den nya polisorganisationen arbetar mer effektivt mot den här typen av brott, säger Göran Kellner.

Totalt sett klarades 15 procent av alla vardagsbrott i Halland upp, det är sämre jämfört med 2012 då andelen var 18 procent.

– Även om det handlar om små skillnader så går utvecklingen inte bara långsamt utan åt fel håll. Det är oroväckande med tanke på att polisen sagt att de ska prioritera vardagsbrotten, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Utvecklingen ser dyster ut för alla kategorier av vardagsbrott i Halland.

Andel personuppklarade vardagsbrott i Hallands län:

Brottstyp Andel   personuppklarade 2011 i % Andel   personuppklarade 2012 i % Andel   personuppklarade 2013 i %
Hallands län
Misshandel 23% 22% 21%
Inbrott 4% 8% 4%
Stöld 12% 8% 7%
Skadegörelse 4% 5% 5%
Trafikbrott 61% 74% 62%
Totalt 18% 18% 15%

* Med personuppklarat brott menas att det finns en skäligen misstänkt gärningsman och att åklagare beslutat om att väcka åtal, meddela åtalsunderlåtelse eller utfärda strafföreläggande.

Om vardagsbrott.se

Vardagsbrott.se är ett initiativ från If för att lyfta fram vardagsbrotten - de brott som drabbar vanliga människor. På sajten samlas en mängd information och material om vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådets (Brå) officiella siffror. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, stöld och trafikbrott.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.