If förenklar försäkringslingot

Fler än hälften av svenskarna tycker att det är svårt att förstå termer som svenska försäkringsbolag använder. Försäkringsbolaget If gör en storsatsning på att förenkla språkbruket så att alla ska kunna förstå vad försäkringen innebär.

Kontraheringsplikt, delkasko, förtidskapital och force majeure. Är det uttryck som du snabbt och enkelt skulle kunna förklara för en anhörig eller nära vän?

Nej, inte om du frågar det svenska folket i alla fall. Sex av tio tycker att det är svårt att förstå termerna som svenska försäkringsbolag använder, enligt en undersökning som If har gjort.

- Det är en alldeles för hög siffra. Vi arbetar stenhårt för att bli ett mer tillgängligt och enkelt försäkringsbolag att ha att göra med, och språkbruket har varit en prioritet. Våra kunder har naturligtvis rätt att kunna förstå vad de behöver, köper och har rätt till när det kommer till deras försäkringar, säger Caroline Starck, informationschef på If.

Den ursprungliga poängen vad gäller de svåra orden var att det skulle framgå exakt, helst med juridisk terminologi, vad försäkringen gällde för. Men många av orden har blivit föråldrade, och det finns idag bättre ord och begrepp att förklara försäkringsvillkoren med.

- Vi jobbar hela tiden på att förenkla och göra det mer begripligt. Många av de här orden i exempellistan har vi bytt ut, eller ser till att förklara på ett enkelt sätt i anslutning till där de förekommer, säger Caroline Starck.

If har också undersökt vilka försäkringsord svenskarna tycker är svårast att förstå. Vissa av orden, såsom kontraheringsplikt, är inga som försäkringstagare ens behöver komma i kontakt med i sitt val av försäkring. Men vissa är viktiga för privatpersoner att förstå för att bli rätt försäkrade – och det är framförallt dem If lagt ned arbete på att förenkla.

För bilägare är exempelvis begreppet delkasko centralt för valet av försäkring till bilen. Eftersom ordet i mångas öron nog inte ens låter bilrelaterat är det någonting som If aktivt försökt fasa ur kommunikationen. Ordet avser, utöver den trafikförsäkring som alla fordonsägare enligt lag behöver teckna, ett skydd för stöld-, brand-, glas- och maskinskador, samt för räddning och rättsskydd. Numera talar If om detta som halvförsäkring för bil. På samma sätt har helkasko – ett mer omfattande skydd som också täcker skador till följd av kollision eller skadegörelse – bakats in under helförsäkring för bil.

Ekonomisk invaliditet är ett annat krångligt begrepp, enligt Ifs undersökning, och det avser nedsatt arbetsförmåga till följd av skada eller sjukdom. Försäkringstagaren kan då få ersättning för inkomstbortfallet. Hos If heter det numera förlorad arbetsförmåga. På samma sätt har begreppet medicinsk invaliditet, som ger försäkringstagaren ersättning för bestående kroppsskador, förenklats till bestående skada.

Det kanske allra mest grundläggande begreppet i försäkringsbranschen är premie – kostnaden för försäkringstagaren betalar för att vara försäkrad. Inte så komplicerat kanske, men kanske ändå mer luddigt än det behöver vara. Hos If kallas premien numera för pris.

De här försäkringsorden har många svårt att förstå och förklara, enligt den undersökning med drygt 3500 personer som YouGov gjort på uppdrag av If. Procentsiffrorna står för andelen av deltagarna som tyckte ordet var ett av de fem svåraste på listan.

Kontraheringsplikt: 76%

Kontraheringsplikt innebär skyldighet att sluta avtal. Du som kund har rätt att få köpa en försäkring, försäkringsbolaget kan inte neka avtal utan saklig grund.

Delkasko: 51%

Delkasko är en del i en halvförsäkring för bil, som innefattar försäkring för stöld- brand, glas- maskinskada, räddning och rättsskydd, utöver den obligatoriska trafikförsäkringen.

Förtidskapital: 33 %

Förtidskapital, eller sjukkapital, är en försäkring som ger ersättning vid långvarig sjukskrivning. Den erbjuds ofta i gruppförsäkringar och tecknas vanligen enbart i kombination med andra olycksfall- sjuk- eller livförsäkringar.

Force Majeure: 25 %

Omständigheter som gör att försäkringsverksamheten inte längre kan fungera. Med force majeure avses vanligen krig, upplopp, brand, naturkatastrofer (som översvämning, orkan, jordbävning), explosioner, strejk, nya lagar som förhindrar fullföljande av avtalet, och liknande.

Prisbasbelopp: 18 %

Prisbasbeloppet räknas fram enligt bestämmelserna i socialförsäkringsbalken. Det används bland annat för beräkning av olika förmåner eller avgifter. Det ändras årligen eftersom avsikten med basbeloppen är att de ska spegla och justera för inflationen i samhället.

Ekonomisk invaliditet: 16 %

Ekonomisk invaliditet innebär att du skadar dig så illa, eller blir så svårt sjuk, att du får en framtida, bestående nedsatt arbetsförmåga.

Värdesäkring: 14 %

Innebär att en ersättning som ska betalas ut knyts till ett index, till exempel prisbeloppet, så att den skyddas mot inflationen.

Periodisk sjukersättning: 12 %

Barnförsäkringens periodiska sjukersättning, vårdersättning, är ett komplement till det vårdbidrag eller tillfällig föräldrapenning som Försäkringskassan betalar när barnet är allvarligt sjukt, är sjukt en längre tid eller får en funktionsnedsättning.

Ansvarsförsäkring: 8 %

Ansvarsförsäkringen är en del som alltid ingår i hemförsäkringen, och används om en privatperson blir krävd på skadestånd på grund av att personen har skadat någon annan person alternativt dess egendom.

Lösöre: 8 %

Lösöre motsvarar lös egendom, det vill säga allt i ditt bohag som är flyttbart, till exempel möbler, kläder, husgeråd, konst, och personliga tillhörigheter.

Annullering: 8 %

Att en försäkring annulleras betyder att försäkringen upphör att gälla.

Medicinsk invaliditet: 7 %

Om du får en bestående nedsättning av din fysiska funktionsförmåga efter en sjukdom eller ett olycksfall, kallas det medicinsk invaliditet.

Rättsskydd: 5 %

Rättskydd ingår i hemförsäkringen och ersätter kostnader för ett juridiskt ombud om du hamnar i en rättslig tvist med någon.

Karens: 4 %

När du tecknar en djurförsäkring finns en karenstid på 20 dagar. Om ditt djur blir sjukt under den tiden gäller inte försäkringen.

Villkor: 3 %

Försäkringsvillkor är de skriftliga villkor som reglerar innehållet i ett försäkringsavtal.

Arbetsoförmåga: 3 %

Ett begrepp i sjukförsäkringen, där en persons förmåga att arbeta bedöms utifrån medicinska kriterier.

Förmånstagare: 2%

Förmånstagare är den person eller personer som får ersättning från en försäkring när den faller ut, till exempel en livförsäkring.

Försäkringsbelopp: 2 %

Individuella försäkringar går oftast att teckna på flera olika nivåer . Försäkringsbeloppet ligger till grund för hur ersättningen beräknas. Främst är det ersättningen för invaliditet som påverkas av försäkringsbeloppets storlek.

I många försäkringar följer försäkringsbeloppet prisbasbeloppet.

Premie: 2 %

Premie är den avgift försäkringsbolaget tar ut för att försäkra ett objekt under en viss tid.

”Jag har inte svårt att förklara något ord”: 9 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Under perioden 23 april – 2 maj 2018 har sammanlagt 3 508 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Osvald Wiklander
Vik. Pressansvarig