If stärker sin position på den nordiska försäkringsmarknaden - övertar Volvias försäkringsportfölj If skadeförsäkring och Volvia har idag kommit överens om att If ska köpa försäkringsportföljen i Volvia för 562 miljoner kronor. Dessutom har If och Volvo Cars Sweden idag träffat en principöverenskommelse om ett exklusivt försäljningssamarbete. Avtalet innebär att If ska sälja märkesförsäkringar till Volvo- och Renaultkunder i Sverige, Norge och Finland. Volvia ägs av AB Volvo, och har en marknadsandel inom motorförsäkring i Sverige på 11 procent. Volvia har ungefär 190 anställda, huvudsakligen i Göteborg, Oslo och Helsingfors. Volvia är ett välkänt varumärke i Sverige och bolaget har en erkänd kompetens. Under 2000 hade Volvia bruttopremieintäkter på cirka 1,3 miljarder kronor. Risköverlåtelsen till Ifs portfölj sker, under förutsättning av vederbörliga myndighetstillstånd, per den 1 januari 2001. Som del av överlåtelsen överförs tekniska reserver och investeringstillgångar till värde av cirka 2,3 miljarder kronor. - Volvia passar utmärkt in i Ifs försäkringsportfölj. Vi har ett samarbete sedan länge och ser nu en stor potential för försäljning av Ifs andra försäkringar till Volvias kunder. Utöver dessa synergier finns det också förutsättningar för kunskapsöverföring mellan oss och Volvia, säger Bo Ingemarson, vd för If. - Volvia med sin verksamhet i Sverige, Finland och Norge passar dessutom väl in i vårt strategiska mål att vara - och utveckla - If som det ledande nordiska skadeförsäkringsbolaget, avslutar Bo Ingemarson. För ytterligare information kontakta Media: Helena Dyrssen Tel:08 788 2335 Mobil:070 529 2335 Investor relations: Nils Henriksson Tel: 08 788 12 82 Mobil:070 656 12 82 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00820/bit0002.pdf

Om oss

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.