Inbrott ett stort problem i Västra Götaland

Brås senaste brottsstatistik summerar 2013. Siffrorna visar att utvecklingen i riket är svagt positiv – medan situationen i Västra Götaland är mer dyster. Här ökade antalet bostadsinbrott med hela 16 procent under förra året jämfört med 2012.

En kartläggning som försäkringsbolaget If gjort av Brottsförebyggande rådet, Brås, senaste statistik visar att antalet vardagsbrott totalt sett minskat i Västra Götaland – men att det anmäldes fler fall av stöld- och inbrott i länet under 2013 än under 2012.

– Rättsväsendet har fått skarp kritik mot deras insatser för att lösa vardagsbrotten och på många håll ser vi tydliga förbättringar. Men vad gäller inbrott i Västra Götaland går utvecklingen tyvärr åt helt fel håll, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Under 2013 anmäldes 7 145 fall av inbrott i Västra Götaland – det är 992 fler än under 2012. Även stödbrotten ökade, med 3 245 fler anmälningar förra året än året innan. Skadegörelsebrotten däremot, har sjunkit rejält.

– Skadegörelsebrotten har sjunkit med hela 21 procent i Västra Götaland, så här har gjorts en väldigt positiv insats. Motsvarande satsning borde också kunna göras inom andra brottskategorier, säger Göran Kellner.

Antal anmälda vardagsbrott i Gävleborgs län helår 2013 vs helår 2012:

Brottstyp per län Anmälda brott helår 2013 Anmälda brott helår 2012 % förändring

Västra Götalands län
   Misshandel 11 872 12 517 -5%
   Inbrott 7 145 6 153 16%
   Stöld 61 212 57 967 6%
   Skadegörelse 22 552 28 647 -21%
   Trafikbrott 11602 11 646 0%
   Totalt 114 383 116 930 -2%

Om vardagsbrott.se

Vardagsbrott.se är öppen för alla. På sajten samlas statistik, aktuella artiklar, krönikor, pressmeddelanden, debattartiklar och relevanta länkar, alla relaterade till vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådet, Brå:s officiella statistik. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, trafikbrott och stöld.

www.vardagsbrott.se

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.