Nära 800 miljoner kronor stals ur svenska hem ifjol

Inbrottstjuvar stjäl allt större värden i svenska hem. Förra året lyckades tjuvarna få med sig saker för närmare 800 miljoner kronor, enligt en beräkning från försäkringsbolaget If.

Ägodelar för hundratals miljoner kronor försvinner varje år vid inbrott i svenska hem. Enligt en beräkning från försäkringsbolaget If stal inbrottstjuvar lösöre till ett värde av 773 miljoner kronor under 2015. Siffran gäller hela försäkringsmarknaden och inte bara Ifs kunder.

– Att ägodelar för långt över en halv miljard hamnar i kriminella händer är självklart provocerande, men det som egentligen är värst är otryggheten hos de som haft tjuvar inne i sitt hem, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Inbrotten blir inte bara fler, utan också dyrare. År 2010 kostade ett genomsnittligt inbrott hos en If-kund, både de stulna sakerna och skadorna på själva bostaden, drygt 22 000 kronor. 2015 hade den siffran stigit till över 26 300 kronor – en ökning med 19 procent på fem år. Inflationen står bara för drygt tre procent av den värdeökningen.

– Vi vet inte exakt varför det ser ut så, men en anledning kan vara att vi skaffar oss allt fler dyra prylar. Har du flera smarta mobiler, mer än en surfplatta och en nyare TV hemma ökar självklart värden på tjuvens byte, säger Caroline Uliana.

Vanligaste stöldgodset vid bostadsinbrott är smycken, klockor och kontanter.

– Tjuvar vill helst ha saker som är lätta att både bära med sig och sälja vidare. Det gäller att få med sig så stora värden som möjligt på ett enkelt sätt, säger Caroline Uliana.

Mest kostar inbrotten i och runt storstäderna. Ett genomsnittligt inbrott i en If-kunds lägenhet i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län kostar 19 115 kronor, vilket är hela 81 procent dyrare än motsvarande i övriga landet. Villainbrotten i storstadslänen landar på 40 534 kronor och är därmed 11 procent dyrare än utanför storstäderna.

Under 2015 anmäldes knappt 22 800 bostadsinbrott i Sverige, enligt Brottsförebyggande rådet. Bara fyra procent av dessa klarades upp.

Detta stjäls mest vid bostadsinbrott:

1. Smycken
  2. Klockor
  3. Kontanter
  4. Silverföremål
  5. Dator
  6. Ipad
  7. Kläder
  8. Parfym
  9. Alkohol

(Källa: If)

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.