Nationaliteten oviktig för unga

Den 6 juni firas Sveriges nationaldag runt om i landet. Men för de flesta unga svenskar är nationaliteten inte särskilt viktig, visar en undersökning från försäkringsbolaget If. Unga tycker att hemstaden är viktigare än ursprungslandet och identifierar sig mer med personer som delar deras värderingar än de som har samma nationalitet.

I dagarna firas Sveriges nationaldag med flaggor, fika och tal. En dag då nya svenskar hälsas extra välkomna och det ges tillfälle att samtala kring allt det positiva med vårt land.

Den nationella identiteten verka dock inte vara det mest väsentliga för unga. En undersökning som försäkringsbolaget If genomfört med 1 000 svenskar mellan 15 och 24 år visar att endast sju procent identifierar sig mest med en person av samma nationalitet som de själva. Istället känner man mest samhörighet med personer med samma värderingar (42 procent) och samma fritidsintressen (24 procent).

– Vi kan se en tendens att dagens unga inte lägger så stor vikt vid nationsgränser. Internetanvändande, sociala medier och onlinespel har under flera år hjälpt till att sudda ut dessa gränser. Umgänget är inte längre beroende av en fysisk plats utan definieras av delade värderingar eller intressen, säger etnologen Ida Hult.

I undersökningen ställdes också frågan vilken geografisk plats som man identifierade sig mest med. Alternativet ”mitt ursprungsland” angavs som viktigast av var femte person. Drygt hälften (51 procent) svarade att hemstaden eller hemorten var viktigast.

– Resultatet är intressant då det visar att unga kan hitta samhörighet kring gemensamma värderingar oavsett nationalitet. En fotbollsmatch kan vara mer enande än tio nationaldagar, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Undersökningen har gjorts inför utdelningen av Ifs Säkerhetsnål, som är ett stipendium på 50 000 kronor. Stipendiet delas ut en gång per år till en ung person som brinner för att stötta och hjälpa andra unga i svåra situationer.

Årets prisutdelning sker den 21 augusti. Stipendiet kommer att delas ut till en person/organisation som jobbar med integrationsfrågor och verkar för ett öppet och tolerant samhälle.

Vilka av följande identifierar du dig mest med?
En person med samma värderingar som jag 42%
En person med samma fritidsintresse som jag 24%
En person i samma ålder som jag 13%
En person som talar samma språk som jag 8%
En person av samma nationalitet som jag 7%
Annat 5%
En person av samma religion som jag 1%

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes på uppdrag av If mellan den 31 mars – 7 april 2014 med 1 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 15-24 år med hjälp av Nepas webbpanel.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.