Notan för höstens stormar - en miljard

De väderrelaterade skadorna ökar i Sverige. Höstens fyra kraftiga stormar var en tydlig påminnelse. Kostnaden för stormarna uppgick till nära en miljard kronor.

Klimatförändringarna innebär att väder- och naturrelaterade skador ökar. Detta gäller både i Sverige och globalt. De fyra stormarna som drog över landet i höstas orsakade skador på hus, bilar och annan egendom för nära en miljard kronor enligt en uppskattning från Svensk Försäkring.

De översvämningar som drabbat England på senare tid är ett annat exempel på skador som följer av extremt väder. Där tvingades tusentals människor att lämna sina hem och samhällsfunktionerna mer eller mindre kollapsade.

-          Att bygga bostäder i utsatta områden är ett risktagande. Vi ser tyvärr att många kommuner gärna marknadsför ett attraktivt läge på sina bostäder. Men de faror som kan inträffa vid översvämning, storm eller jordskred talar man mer sällan om. Ett politiskt ansvarstagande krävs för att hejda utvecklingen, säger Mats Nordenskjöld, samhällschef på If.

Genom bygglovsprövning och planering är kommunerna ansvariga myndigheter för att bedöma risker vid bebyggelse. Om kommunerna inte tar detta på tillräckligt allvar blir det husägarna som drabbas.

-          Ytterst är det regeringen som måste hantera detta. Husköpare kan inte vara utlämnade till 290 kommuners skiftande praxis och kunskap på detta område. Vill vi slippa samma katastrofscener som i England är det hög tid att agera, säger Mats Nordenskjöld.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.