Så undviker du bottennapp vid båtköpet

Nu när vi går mot varmare och ljusare dagar växer sig längtan efter att ha en egen båt stark hos många. Men drömmen om lata dagar på sjön kan snabbt förvandlas till en mardröm för den som råkar ut för en oseriös säljare.

I Sverige finns det nästan 900 000 fritidsbåtar, och varje vår köps och säljs mängder av dem på andrahandsmarknaden. Just nu ligger knappt 10 000 privatägda båtar ute till försäljning på Blocket, och antalet annonser blir allt fler.

För de spekulanter som inte är insatta i båtlivet finns det många ekonomiska och avtalsmässiga fallgropar som bör undvikas. Det är viktigt att kontrollera några saker innan man slår till.

– Om du köper av en privatperson istället för en handlare är det extra viktigt att ni skriver ett ordentligt köpekontrakt. Det är det som kommer att gälla om något visar sig vara oklart. Det finns färdiga kontraktmallar att ladda ner från internet, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

När du köper privat är det också viktigt att kolla att det faktiskt är säljaren som är den verkliga ägaren.

– Det är legitimation och kvitto på säljarens köp av båten som gäller. Skulle man köpa en båt som är stulen och den riktiga ägaren dyker upp blir du av med den. Misstänker du att en båt är stulen kan du kontrollera det genom att kontakta branschorganisationen Larmtjänst, säger Dan Falconer.

Båten bör dessutom undersökas ordentligt före köp. Den som är osäker kan ta hjälp av en besiktningsman. Kom ihåg att kontrollera motorn och hur båten ser ut under durken. Titta också om den är CE-märkt – då uppfyller den Sjöfartsverkets föreskrifter för säkerhet och miljö.

– Importerade båtar kan sakna CE-märkning, men då har de också ett mycket lägre andrahandsvärde och är svårare att sälja vidare, säger Dan Falconer.

If har samlat några viktiga saker att tänka på inför båtköpet:

• Gör en budget som innehåller allt från inköp till vinterförvaring. Undersök kostnader för lån, utrustning, båtplats och underhåll.
  • Tänk efter vilken motortyp du vill ha. En dieselmotor är ofta dyrare än bensinmotor i inköpskostnad, men den har å andra sidan bättre andrahandsvärde, är säkrare, mer bränsleekonomisk och håller längre.
  • Är säljaren den verkliga ägaren? Be att få se legitimation samt kontrollera att det finns kvitto på köpet av båten och annan utrustning. Fråga om hur motorn är servad och om det finns papper på det. Försäkra dig om att det inte finns några olösta lån på båten. Hos Larmtjänsts utredningsgrupp (telefon 08- 522 784 33) kan du kontrollera om en båt har anmälts stulen.
  • Se över kostnaden för båtförsäkring – den har du användning av året runt eftersom den gäller för både sjöskador och      skador när båten ligger på vinterförvaring.

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.