Stockholmare åker till däckfirma – norrlänningar byter själva

Senast den 1 december måste alla svenska bilägare ha sina vinterdäck på om det är vinterväglag – men hur man får dit dem skiljer sig mellan olika delar av landet. I norr byter de allra flesta själv medan en majoritet av stockholmare hellre åker till däckfirman.

Det stora snöfallet som drog in över delar av Sverige nyligen överraskade många. I Stockholm ringlade köerna långa på vägarna - men också utanför däckfirmorna, dit många som fortfarande hade sommardäcken på sökte sig.

Och en webbenkät som If gjort med 12 000 svar ger en fingervisning om att det är stora skillnader på hur man byter däck på olika håll i Sverige.

Att byta däck själv är vanligast i Norrbottens län - 65 procent av de svarande gör det hemma. Nästan lika vanligt är det i Västerbotten och Jämtland. Bara runt en fjärdedel av de svarande åker till en däckfirma i de tre länen.

Annat är det i Skåne och Stockholm – där säger fler än hälften av de svarande att de hellre betalar en fackman för att göra jobbet.

– Till viss del är det nog en attitydfråga. I Stockholm är däckfirmorna fler och därför känns det också mer naturligt att lämna in bilen. I norr ses nog däckbyte mer som ett arbete man förväntas göra själv hemma, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Men i början av november var det många som inte hängde med i svängarna. En undersökning som Sifo gjorde på uppdrag av If visade att en fjärdedel av de svarande i Stockholm inte hann byta däck innan det stora snöfallet kom. Att många har sina däck förvarade på däckhotell krånglade också till situationen.

– Varje år väntar många för länge med att byta till vinterdäck, och när snön och halkan väl kommer kan det bli långa köer till däckfirmorna. Det gäller att ha framförhållning för att slippa byta samtidigt som alla andra, eller riskera att halka i diket, säger Caroline Uliana.

12 000 personer i hela Sverige har svarat på frågan ”Hur byter du däck?” i samband med en webbtävling hos If. Frågan och fler resultat kan ses på https://www.if.se/privat/forsakringar/bilforsakring/dack/dack-tavling.

Län där högst andel byter själva, i %

Norrbotten                                   65                        (Anlitar fackman/firma: 22)
Västerbotten                                64                        (Anlitar fackman/firma: 26)
Jämtland                                      61                        (Anlitar fackman/firma: 26)

Län där högst andel anlitar fackman/firma, i %

Skåne                                             54                        (Byter själv: 36)
Stockholm                                      52                         (Byter själv: 37)
Halland                                           47                        Byter själv: 41)

För ytterligare information vänligen kontakta Tobias Edlund, presskontakt. Mobil: 070 858 97 86. E-post: tobias.edlund@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med 6 700 anställda och cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.