Tillstånden klara för If

Tillstånden klara för If Som vi kunnat berätta tidigare går det pannordiska skadeförsäkringsbolaget If och det finska bolaget Sampos skadeförsäkring samman. If har nu erhållit de tillstånd som krävs för att samgåendet ska kunna genomföras. Idag har EU-kommissionen meddelat att de inte har några invändningar mot affären. Därmed kommer det nya, större If att bli verklighet från den 2 januari 2002. Ägandet i If fördelas efter den 2 januari enligt följande: Sampo 38,05 procent, Storebrand 22,47 procent, Skandia 19,36 procent, Varma-Sampo 10,06 procent och Skandia Liv likaledes 10,06 procent. Det nya If blir Nordens i särklass största skadeförsäkringsbolag. Bolaget får en marknadsandel på 24 procent i Norden, 3,7 miljoner kunder och kommer att drivas på nordisk basis. Det nya, större Ifs bruttopremieinkomst proforma är cirka 35 miljarder svenska kronor och konsoliderings-kapitalet är17,3 miljarder kronor. Antalet anställda uppgår till 8000 personer. Ordförande i styrelsen för If Skadeförsäkring Holding AB blir Kari Stadigh, vice koncernchef i Sampo. Övriga ledamöter i styrelsen: John Giverholt, ekonomidirektör i Ferd, Markku Hyvärinen, vice vd Varma Sampo, Peter Johansson, ekonomidirektör i Sampo, Patrick Lapveteläinen, administrativ direktör i Sampo, Idar Kreutzer, vd i Storebrand, Magnus Ohlsson, vd i Skandia Liv och Ulf Spång, förste vice vd i Skandia. Bo Ingemarson Vd och koncernchef If Ytterligare information: If Press: Helena Dyrssen, 08 788 23 35 IR: Susanna Halse 08 788 24 28 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00860/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00860/bit0001.pdf

Om oss

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.