Tio miljoner levande ljus i stockholmarnas hem i jul

Tio miljoner juleljus kommer att tändas runt om i stockholmarnas hem på julafton. Det visar en undersökning från If.

Under hela december lyses vintermörkret upp av julstjärnor och adventsljusstakar i många fönster. Men på julafton kan elektriska stakar få se sig slagna av levande ljus. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If gjort kommer stockholmarna att tända tio miljoner stearinljus i sitt hem på julafton.

Flest stearinljus planerar de boende i villa att tända. Boende i hyresrätter är minst benägna att tända levande ljus på julafton.

Vanligast är att man tänder 6-10 ljus (27 procent). Bland villaägarna tror tio procent att man kommer att tända mellan 31 och 50 levande ljus i hemmet på julafton i år. 13 procent av de tillfrågade tror inte att de kommer att tända några stearinljus alls.

Enligt samma undersökning har 90 procent av stockholmarna minst en brandvarnare hemma. Men bara varannan har en brandsläckare, och endast tre av tio en brandfilt.

– Det betyder att de flesta nog skulle upptäcka om det börjar brinna, och det är ju det viktigaste. Men hälften skulle ha svårt att släcka branden, säger Lars Silfverswärd, skadeförebyggande expert på If.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes under perioden 1 dec-11 dec av opinionsinstitutet Opinion Stockholm på uppdrag av If. Totalt svarade 1500 slumpmässigt utvalda respondenter från hela Stockholms län på en e-postenkät. Mer info om OS metod finns här: http://opinionstockholm.se/metodik/

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.