Undvik vinterskador som ny stugägare

20 000 fritidshus byter ägare varje år. För den nyblivna stugägaren kan det vara svårt att veta hur man stänger stugan säkert och tryggt inför vintern. För att undvika möss, vattenläckor och inbrott finns det mycket att tänka på innan man vrider om nyckeln.

Intresset för fritidshus är stort. Omkring 20 000 svenska fritidshus får nya ägare varje år.  Ledighet och avslappning är ofta det som lockar mest. Men fritidshus kräver tid och engagemang – inte minst när det är dags att bomma igen för vintern. Som ny husägare finns det många moment att tänka på för att slippa obehagliga överraskningar framåt vårkanten.

Det finns över en halv miljon fritidshus i Sverige. Tusentals av dessa stugor drabbas av skador varje år. Omkring hälften av skadorna sker mellan oktober och april. Med några enkla medel kan man förhindra att missöden uppstår när kylan slår till.

– Många stugor står obevakade, vilket gör att skador inte alltid upptäcks i tid och därmed riskerar att förvärras. Att komma tillbaka nästa år och upptäcka olyckor är inte den roligaste inledningen på våren. Det kan dessutom bli dyrt, säger Mats Larsson, skadeinspektör på försäkringsbolaget If.

Fukt- och vattenskador är vanligast och kostade förra året försäkringsbolagen över 200 miljoner kronor enligt statistik från Svensk Försäkring.

– Det bästa är att ha en grundvärme på i huset. Genom att låta värmen vara på undviker man att rör fryser sönder och orsakar vattenskador, säger Mats Larsson.

Det är också viktigt att stänga av huvudkranen, öppna kranar och frostskydda alla vattenlås som toaletter, handfat och golvbrunnar.

– Man kan stänga av värmen om vattenledningarna är helt tomma på vatten, vilket inte är helt lätt att få. Ett sätt är att använda tryckluft, så det inte står vatten i någon svacka i en ledning, säger Mats Larsson.

Skadedjur är ett annat stort orosmoment för stugägare. Möss söker sig in i huset när vintern närmar sig.

– Se till att huset är helt tätt – ett hål behöver inte vara större än några få millimeter för att en mus ska lyckas ta sig in. Skadedjur kan vara svåra att bekämpa när de väl har tagit sig in i huset, säger Mats Larsson.

På vintern ökar också risken för att inbrottstjuvar tar sig in i fritidshuset.

– Lämna inte stöldbegärliga saker i stugan när du inte vistas där. Dyr hemelektronik, sprit och annat är tyvärr intressant för tjuvar, säger Mats Larsson.

Tillsyn är det viktigaste momentet för att slippa skador. Om man själv inte har möjlighet att titta till huset med jämna mellanrum är det viktigt att be en granne se efter det.

– Utöver alla praktiska åtaganden är det viktigt att teckna en fritidshusförsäkring för byggnader, tomten och de saker som förvaras där. En bra försäkring gör det lättare att koppla av och njuta av sitt semesterställe! säger Mats Larsson.

If har gjort en checklista med några tips för vinterstängning av fritidshuset:

• Stäng av huvudvattenkranen. Då begränsas skadorna om rör eller annat skulle frysa sönder och orsaka läckage.
  • Öppna alla vattenkranar, även om du har underhållsvärme i huset. Rensa brunnar och vattenlås.
  • Frostskydda alla vattenlås, som handfat, golvbrunnar och toaletter. Detta gör du genom att hälla frysskyddsvätska i handfat och WC-stol och låta vätskan rinna ner.
  • Töm varmvattenberedaren som annars riskerar att frysa sönder.
  • Öppna luftventilerna för att säkra god luftcirkulation och motverka fukt- och mögelangrepp.
  • Om huset är vinterbonat eller isolerat – ställ in underhållsvärme på minst 10 grader. Var uppmärksam på strömavbrott.
  • Om huset är oisolerat rekommenderar vi att värme och el stängs av helt under vintern. Kostnaden för underhållsvärmen kan annars bli orimligt hög. Det är viktigt att tömma vattenledningar om man väljer detta alternativ.
  • Dra ur alla elledningar från vägguttagen.

• Stäng källarluckor och se till att det inte finns några andra öppningar som skadedjur kan ta sig igenom. Tänk på att en mus kan tränga sig in genom hål på 6-8 mm.
  • Töm huset på värdesaker och stöldbegärliga föremål.

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.