Var fjärde ung tänker dricka sig berusad på Valborg

Var fjärde i åldern 15 – 18 år uppger att de tror att de kommer att dricka sig berusade på Valborg. Vanligast är att man blir bjuden på alkoholen av kompisar. Detta visar en undersökning bland ungdomar som If gjort inför Valborgshelgen.

Undersökningen som är gjord av Novus på uppdrag av If visar att 24 procent av unga i åldern 15 – 18 år planerar att dricka sig berusade på Valborg. Siffran är högre för flickor än för pojkar, 27 procent respektive 21 procent. Bland 15 - 17-åringarna tror 17 procent att de kommer att bli berusade på Valborg.

– Det är oroande att så många unga dricker i samband med Valborgsfirandet. På samma sätt som det har tagits krafttag mot fylleriet kring studenten så behöver både föräldrar, polis, krögare och socialtjänst vara på tårna inför Valborg, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Det vanligaste sättet som ungdomarna får tag på alkoholen är genom att bli bjuden av kompisar eller att äldre kompisar köper ut. Organiserad langning är vanligast i yngre ålder. 12 procent av 15-åringarna uppger att de köper sin alkohol av langare.

Undersökningen:

Tror du att du kommer att dricka dig berusad på Valborg? Andel Ja-svar

Alla 24 %
flickor 27 %
pojkar 21 %

Hur kommer du i så fall att få tag på alkohol? (Flera svar möjliga)

Föräldrar köper ut 2 %
Äldre syskon köper ut 13 %
Bjuden av kompisar 51 %
Äldre kompisar köper ut 41 %
Köper av langare 6 %
Köper själv 2 %
Annat 3 %
Vill inte uppge 10 %

Om undersökningen: 1 000 telefonintervjuer med ungdomar i åldern 15 - 18 år. Undersökningen gjordes av Novus på uppdrag av If under perioden 2 - 12 april 2013.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner samt företagsförsäkringar.