Vardagsbrotten ökar mest i polisregion Stockholm

Ifs kartläggning av Brås senaste siffror – som summerar 2015 års brottsstatistik – visar att vardagsbrotten fortsätter att öka i landet. Kartläggningens överlägset sämsta resultat står Stockholms polisregion för – här ökade antalet anmälda vardagsbrott med tolv procent under förra året jämför med 2014. Skadegörelsefallen i regionen ökade med hela 46 procent.

Totalt anmäldes 736 360 vardagsbrott i Sverige under 2014, vilket är en femprocentig ökning jämfört med 2014. Ifs kartläggning visar att det är Stockholms polisregion – som innefattar Stockholms och Gotlands län – som står för den sämsta utvecklingen. Här ökade antalet vardagsbrott med tolv procent jämfört med 2014. Det är skadegörelsebrotten som står för den kraftigaste ökningen i regionen; antalet skadegörelsefall ökade med anmärkningsvärda 46 procent under förra året.

– Den ökade skadegörelsen drabbar enskilda individer och kostar kommunerna många miljoner, pengar som skulle kunna användas på ett mycket bättre sätt för att skapa en trivsam och trygg närmiljö, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Totalt anmäldes 252 216 vardagsbrott i Stockholm under 2015. Under 2014 anmäldes 225 632 vardagsbrott. Utöver skadegörelsebrotten har även misshandelsbrotten och inbrotten ökat med fem procent vardera medan stöld och trafikbrott minskat med tre procent vardera.

Antal anmälda vardagsbrott i polisregion Stockholm jan-dec 2015 vs jan-dec 2014:

Brottstyp Anmälda brott 2015 Anmälda brott  2014 Procentuell förändring
Region Stockholm
   Misshandel 24769 23632 5%
   Inbrott 11795 11269 5%
   Stöld 103315 106860 - 3%
   Skadegörelse  92582 63561 46%
   Trafikbrott 19755 20310 - 3%
   Totalt 252216 225632 12%

Om if.se/vardagsbrott
if.se/vardagsbrott samlas statistik, aktuella artiklar, krönikor, pressmeddelanden, debattartiklar och relevanta länkar, alla relaterade till vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådet, Brå:s officiella statistik. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, trafikbrott och stöld.

För ytterligare information vänligen kontakta Tobias Edlund, presskontakt. Mobil: 070 858 97 86. E-post: tobias.edlund@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.

Om oss