Årsredovisning 2013

Bättre e-tjänster, information och handläggningstider har ökat allmänhetens förtroende för Försäkringskassan. Det visar summeringen i årsredovisningen för 2013.

Kunderna har blivit nöjdare med Försäkringskassan. Förtroendet för myndigheten har ökat i alla grupper, men framför allt bland dem som har haft kontakt med oss under året. Den allt positivare bilden bekräftas också av SOM- institutet, Svenskt kvalitetsindex och TNS Sifo.

- Vi är på rätt väg vilket känns bra och viktigt, och detta trots att vi haft fler ärenden än vanligt. Våra handläggare har haft ett arbetsamt år och det tar vi med oss in i 2014 som ett förbättringsområde. Jag vill passa på att tacka medarbetarna för deras insatser, säger Dan Eliasson som är Försäkringskassans generaldirektör.

De högre ärendevolymerna var främst inom sjuk- och föräldraförsäkringen, och berodde bland annat på en lång och intensiv influensasäsong. Ytterliggare 200 handläggare anställdes till kundcenter för att möta upp den ökade efterfrågan.

Mer om 2013

Sjukpenningen
Antalet pågående sjukfall per månad har ökat med 205 100 under 2013 jämfört med 2012. Sjukpenningtalet steg med 0,7 dagar. Mer om utvecklingen av sjukpenningtalet 2013

Assistansersättning
I december 2013 hade 15 900 personer assistansersättning, lika många som i december 2012. Det genomsnittliga antalet timmar ökade, från 118 timmar per vecka i december 2012 till 121 timmar per vecka i december 2013. Under året startades projektet ”En enklare vardag” i syfte att minska krånglet för personer som lever med funktionsnedsättning. Parallellt med detta har antalet kontrollutredningar inom assistansersättning ökat kontinuerligt de senaste åren. Under 2013 avslutades 1 044 kontrollutredningar som rörde assistansersättning, vilket kan jämföras med 586 stycken under 2012.