Rätt sjukskrivning till rätt patient

Rätt rehabiliteringsinsatser för rätt patient och ett kunskapsbaserat stöd för både sjukskrivande läkare och handläggare. Nu görs en satsning som kommer att gynna patientsäkerheten och ge sjuka en bättre möjlighet att komma tillbaka till en god livskvalitet och ett fungerande arbetsliv.

I dagens överenskommelse mellan Socialdepartementet och Sveriges kommuner och landsting (SKL), den så kallade sjukskrivningsmiljarden, satsas totalt 32 miljoner kronor på ett nytt gemensamt utvecklingsprojekt mellan Försäkringskassan, Socialstyrelsen, SKL och hälso- och sjukvården. Även SBU och flera universitet kommer att delta i utvecklingsarbetet.

Syftet är att med större säkerhet tidigt kunna identifiera de patienter som är i behov av särskilda rehabiliteringsinsatser, och att systematiskt följa upp hur effektiva olika insatser är.

- Det är väldigt glädjande att det nu görs en rejäl satsning på att utveckla ett system för ett kunskapsbaserat stöd i sjukskrivningsfrågor, säger Göran Modin, nationell försäkringsmedicinsk koordinator på Försäkringskassan.

All behandling inom vården är baserad på kunskap och empiri. En eventuell sjukskrivning är en del av behandlingen, och här finns en utvecklingspotential när det gäller att både använda sjukskrivningens möjligheter och att hantera dess risker.

- Redan idag finns det en hel del forskning och kunskap inom området försäkringsmedicin men vi behöver i större utsträckning få in den kunskapen i den dagliga verksamheten för både sjukskrivande läkare och handläggare på Försäkringskassan, säger Göran Modin.

Satsningen är ett led i det utvecklingsarbete som Försäkringskassan sedan 2012 bedriver tillsammans med hälso- och sjukvården, företagshälsovården och arbetsgivare för att göra sjukskrivningsprocessen både enklare och bättre.

Presskontakt: 010-116 98 88.