Sjukpenningtalet i februari 2012

Sjukpenningtalet i februari är 6,9 dagar. Det har sedan februari 2011 stigit med 0,8 dagar. Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar per tusen försäkrade har ökat med 0,36 individer eller 13 procent.

Skillnaderna mellan könen vad gäller sjukpenningtalet har ökat under det senaste året och kvinnor har ett högre sjukpenningtal (8,8) jämfört med män (5,2). För kvinnor har det ökat med 1,2 dagar sedan februari 2011 och för män 0,4 dagar.Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar (SA) per 1 000 försäkrade i februari 2012 var 2,98 (individer). Kvinnorna har ett något högre värde (3,04) än män (2,92). Under den senaste 12-månadersperioden har värdet ökat med 0,41 (individer) för kvinnor och ökat med 0,30 (individer) för män.I januari fick 142 804 personer sjukpenning utbetald av Försäkringskassan, 91 413 kvinnor och 51 319 män. Dessutom fick 7 889 personer rehabiliteringspenning (5 175 kvinnor och 2 714 män).

Regionala uppgifter om ohälsotalet finns här.