Intelligent varularm för butiker och varuhus

Report this content

Nu kommer en ny generation av varularm för butiker och varuhus. Mercury är ett intelligent aktivt digitalt varularm i form av ett system med en elektronisk larmbricka som fästs på varan och som larmar både om den tas bort från varan och om varan avlägsnas från butiken utan att den deaktiverats.

Det är larmföretaget Forsec AB som nu, i samband med Butiks-leverantörsmässan i slutet av mars, lanserar det nya digitala varularmet Mercury i hela Europa. Det är ett system som fungerar även om en snattare försöker alla de knep som de använder för att ta sig förbi dagens passiva larmsystem. I de butiker som hittills investerat i det nya systemet har stölderna av de larmade varorna helt eliminerats. Svinnet i Sverige ligger i dag i storleksordningen 7 miljarder kronor om året. Samtidigt satsar branschen 1,5 miljarder kronor om året på att stoppa svinnet. De gamla larmsystemen i butiker och varuhus har en teknik som är 20-40 år gammal. - I det nya systemet ersätter vi den gamla mekaniska eller magnetiska låsmekanismen till larmbrickorna med ny digitalteknik där varje butik kan ha en egen digital kod, säger Forsecs VD, Curt Rosman. I och med detta når man en ny säkerhetsnivå där det inte går att öppna larmbrickan på traditionellt sätt. Med den digitala tekniken kan larmbrickan nu få flera funktioner: Den larmar om man försöker ta bort den från varan, den larmar när den kommer inom en radie på maximalt 4 meter innan entrén. Den aktiverar larmbågen vid entrén, i taket, eller en dold antenn under golv/ mattor inom en radie på upp till 2 meter. Detta innebär att butikerna kan ha kundvänliga och attraktiva entréer med upp till 8 meter mellan larmbågarna eller helt dolda larmsystem. Larmbrickan fortsätter också att larma även om den kommer utanför butiken. Den digitala larmbrickan har en unik kod som endast kan deaktiveras av butiken. Larmbrickan väger under 15 gram vilket är betydligt mindre än många av de äldre passiva larmbrickorna. Den nya digitala larmbrickan finns i olika varianter för kläder som kan fästas utan att man gör hål i plagget eller på hårda produkter. Mercurysystemet med larmbrickor, larmbågar och antenner kan anpassas till gallerior, köpcentra och enskilda butiker. Systemet används också av flera internationella flygplatser. Butiksleverantörsmässan i Sollentuna Expo Center, Stockholm, pågår den 22-23 mars. Forsec AB finns i monter C:51.