Försenade resenärer har rätt till högre ersättning

Report this content

Resenärer har rätt till kompensation för försenade, inställda eller överbokade flyg men flygbolagen nekar rutinmässigt resenärernas krav på ersättning. Under förra året drabbades över 200 000 svenska resenärer, men få av dem känner till den kompensation som finns att tillgå. Forsenad.se är ett företag som driver krav mot flygbolag om ersättning för försenade, inställda och överbokade flyg.

- Flygbolagen utnyttjar resenärernas okunskap gällande rättigheterna vid långa förseningar och nekar deras krav. I slutändan leder det till att de inte får den ersättning de är berättigad till, det handlar om hundratals miljoner kronor, säger Erik Tengvall, grundare och jurist, Forsenad.se.

Trots de tydliga reglerna nekar många flygbolag passagerares krav med hänvisning till så kallade extraordinära omständigheter och de flesta väljer då att ge upp. Forsenad.se hjälper passagerare att få den ersättning de har rätt till och att starta ett ärende kostar ingenting. När flygresenären säkrats sin kompensation, tar Forsenad.se ut en avgift om 25 % av summan.

- Flygbolagen försöker att dölja det faktum att resenärerna har rätt till kompensation. EU-förordningen har funnits sedan 2004, men extremt få känner till möjligheten till kompensation. Vi lanserade tjänsten för att minska kunskapsglappet mellan resenärer och flygbolagen, samt att kunna ge tillbaka de pengar som våra klienter har rätt till, fortsätter Erik Tengvall.

Enligt en EU-förordning, som har funnits sedan 2004, har varje enskild resenär rätt till en ersättning på mellan 2 300 och 5 400 kronor när de råkat ut för en flygförsening på mer än tre timmar. Kompensationen gäller utöver ersättningen som reseföretag och betalkort ger. Majoriteten av den svenska befolkningen känner inte till sina rättigheter och vänder sig till försäkringsföretag eller betalkort, som oftast betalar ut låga ersättningsbelopp. I Sverige är det möjligt för resenärer att skicka in ansökan om ersättning för försenade, inställda och överbokade flygresor upp till tio år tillbaka i tiden.

Filippa Bejhed, SpoilConcept Communication
E-post: filippa.bejhed@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)734 45 95 25

Forsenad.se
ETAL & Partners AB står bakom Forsenad.se som grundades i juli 2015. De driver krav mot flygbolag om ersättning för försenade, inställda och överbokade flyg för resenärers räkning mot en avgift om 25 procent av eventuell kompensation som tas ut enbart om resenären får ersättning av flygbolaget. Snittkompensationen för en försenad resenär är 4 000 kr och ansökan görs enkelt på www.forsenad.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Flygbolagen utnyttjar resenärernas okunskap gällande rättigheterna vid långa förseningar och nekar deras krav. I slutändan leder det till att de inte får den ersättning de är berättigad till, det handlar om hundratals miljoner kronor.
Erik Tengvall, grundare och jurist, Forsenad.se
Flygbolagen försöker att dölja det faktum att resenärerna har rätt till kompensation. EU-förordningen har funnits sedan 2004, men extremt få känner till möjligheten till kompensation. Vi lanserade tjänsten för att minska kunskapsglappet mellan resenärer och flygbolagen, samt att kunna ge tillbaka de pengar som våra klienter har rätt till.
Erik Tengvall, grundare och jurist, Forsenad.se